Bli med på JAGUAR-debutantens første oppdrag på øya Sokn.
– Det går fint, det gjør det. Men det er mye å sette seg inn i, nye folk som kjører i mellom og nye folk som kjører i siloen. Men det går, så lenge det sviver, så går det framover.
(Se videoreportasje nederst i artikkelen)
Magne Tøkje er allerede i en alder av 25 blitt en erfaren tilbyder i leiekjøringsmarkedet, for allerede som 16-åring starta han opp med en samlerive. Deretter fulgte både rundballepresse og slepesnitter, før han i forkant av årets sesong meldte overgang til en sjølgående finsnitter.
– Det er stor forskjell på det, slår entreprenøren fast.
Selv er han ikke oppvokst på gård, men omkranset av det offensive jordbruket på Jæren, begynte landbruksinteressen å vokse.
– Jeg har hoppa over gjerde, og der har det vært en gård. Så jeg har vært med på gårdsdrift siden jeg var liten og har vært avløser opp i gjennom.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Hva var bakgrunnen for å gå fra slepesnitter til en sjølgående maskin?
– Jeg har drevet med slepesnitter, og det har vært kjekt. Men det var mye skruing og gått seint. Så da måtte vi ha noe som vi fikk litt gang på. Det er flere som bygger og lager til plansiloer, så det blir mindre rundballepressing. Da kjøpte vi snitter for å være på ballen, forteller 25-åringen.
Når han hadde bestemt seg for å investere, begynte søket etter en passende maskin, og i flere land ble bruktmarkedet saumfart.
– Jeg har fulgt mye med på utlandet, spesielt i Nederland har jeg sett på mange maskiner. Men så dukka det opp en på finn.no, da ble det handel. Så enkelt, smiler den nybakte JAGUAR-eieren.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Og hva er bakgrunnen for at valget falt på CLAAS?
– Det er jo en del av de, og jeg er godt kjent med en del som har det. Jeg får hjelpa jeg trenger for å kjøre CLAAS, og jeg har vært med med en som kjører CLAAS, og han har lært meg opp på hvordan den fungerer. Det har vært veldig greit sånn.
Nå er det første dagen med snitting, hvordan har det gått å komme i gang?
– Vi hadde litt problemer med en magnetventil, som vi har fått orden på. Så har det gått jevnt etterpå, og det er jo litt krefter i den, i forhold til en slepesnitter. Vi hadde ikke kommet på langt nær så langt, som vi har kommet nå, for å si det sånn.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Foreløpig har han ikke satt seg noe mål for antall timer eller areal i debutsesongen. Han har med seg mange tidligere kunder, og satser selvsagt på å få inn noen nye. Da er det viktig at arbeidet går effektivt unna, og som snittersjåfør er det mye å følge med på.
– Jeg fikk god opplæring, så det har det gått ganske greit. Det fungerer fint og er enkelt å betjene egentlig. Du lærer noe nytt hele veien, opp og ned på pick up, og hvor mye du skal legge den nedpå. Så skal du slipe kniver når den sier i fra om det. Nå har jeg litt tid til å slipe kniver, for nå er det ut på europavei og litt forskjellig, så det går litt tid. Men det går, graset havner framme på gården, så slipper vi samle rundballer og kjøre de.
Det er etter hvert mange snittere i distriktet her, hva skal til for og lykkes?
– Det har med logistikken å gjøre. En ting er å snitte, men det nytter ikke bare være alene om den. Du må ha med deg folk som kan kjøre i mellom og tråkke i siloen. Så må det fungere når du skal i gang. Det nytter ikke å stoppe halvveis.