Helge Skretting kjører med to Samson PG 15, hvor den ene har gått i ti sesonger uten annet enn nye dekk som påkost.
Stokke i Vestfold, 12. mai 2018
17 år gammel startet Helge Skretting som gjødselentreprenør, med farens seks kubikkmeter store tankvogn fra Botne. 21 år senere er han eier av to 15 kubikkmeter store Samson-vogner, med oppdrag over store deler av Vestfold.
Holdbare vogner
Vi er i Stokke og kalenderen viser midten av mai. Våronna er sein grunnet den lange vinteren, og det har blitt om mulig en enda travlere tid for Helge. Denne vinteren bød også på en ekstra utfordring for han, fordi kompanjongen han i mange år har samarbeidet med, sluttet som gjødselentreprenør. Det hele endte i at Helge kjøpte Samson-vogna hans, og foran den satte han en CLAAS AXION 850 CMATIC til å trekke. Dermed er Helge blitt eier av både to AXION og to Samson PG 15.
– Jeg er strålende fornøyd!
– Denne vogna går sin tiende sesong nå, og det eneste jeg har kosta på den er et sett med hjul. Noe småplunder har det vært med hydraulikken på krana, men det er ikke noe ikke Bergan Maskinsalg kan løse. Så alt i alt har den vært utrolig bra!
Høy kapasitet
Med lasteroboten lesser han vogna på under to minutter, takket være den kraftige hydraulikkpumpa som sitter ytterst på kranarmen. Tømminga går nesten like fort, så med andre ord vil kapasiteten per time først og fremst avhenge av transportavstanden.
– Tømmekapasiteten er 7,5 kubikkmeter i minuttet, så med 15 kubikk på lasset går det om lag to minutter.
– En av de klare fordelene med Samson sitt system er at tanken fylles helt, alltid. Tynn grisemøkk skummer veldig, men her sendes skum og luft tilbake i returløpet på armen helt til vogna kjenner med en trykkmåler at den er full, forklarer Helge.
Fleksibel slangebom
I snitt kjører han om lag 60 kubikkmeter per time per vogn, om avstanden mellom gjødsellager og jordet er 4-5 kilometer. Ligger arealene nærmere øker kapasiteten inntil 100 kubikkmeter.
– Jeg sverger fortsatt til tankvogn, men ligger jordene utenfor fjøsdøra er slepeslangeanlegg selvsagt å anbefale. Men alle har ikke sånn arrondering. Og det er mange små jorder i Vestfold, så jeg tror ikke tankvognene blir borte, uttaler Helge, som også samarbeider med andre entreprenører som kjører med slepeslanger.
Likt for begge alternativer er at gjødsla fordeles med en slangebom, og på vogna til Helge kan bommen seksjoneres tre og tre meter, fra 12 til 21 meter.
– Jeg har innstillingsmuligheter inne i fordelerhuset, der jeg angir hvor mange slanger møkka skal fordeles på. I fordeleren sitter det også kniver, slik at fremmedlegemer enten blir kuttet opp eller stoppes, og enkelt kan blåses ut via en overløpsslange.
Utstyrt med store hjul
Bøndenes fokus på pakkeskader er han bevisst på, og med fire store hjul på hver vogn fordeler han vekta godt. Hjuldimensjonen er 710/55R34, og den bakre akselen er tvangsstyrt slik at den svinger både når den går framover og bakover. Helge har også investert i GPS-utstyr, slik at han unngår unødvendig kjøring på jordene.
– Vognene veier cirka 8 tonn tomme (se faktaboks), og jeg kunne for så vidt tenkt meg å tilby også ei mindre vogn i tillegg. Men alt avhenger av kapasitet og kroner. Det koster å flytte langt, og mindre vogn betyr økt pris per kubikkmeter for bonden, resonnerer Helge, som utelukkende kjører «på timen».
– Jeg prøvde meg på en pris per kubikk, men det ble veldig urettferdig for de som la godt til rette. Pluss at jeg måtte legge til en kilometerpris for transporten. Timepris mener jeg er mest riktig og ryddig, for da kan bonden bestemme mer selv. Om han ønsker å kjøre ut gjødsla på jorder nærme i år, eller lengre unna, det avgjør bonden ut fra sin lommebok og behov. Jeg er bonde sjøl og vet hva vi har å rutte med, så jeg må prøve å balansere litt prisbildet, smiler entreprenøren.
Han har for øvrig også samarbeidet med lastebiltransport der det har vært snakk om lang kjøring. Og der han selv kjører etter vei, er han bevisst på både trafikkbilde og økonomi.
– Bare ved det å gå ned på hastighet langs vei, sparer du mye dekk ved transport med lass.
Snitt under 20 liter i timen
I tillegg til slangebommen har Helge også stående en nedfeller, som han tidligere brukte ganske mye. Da riktignok med et ganske så betydelig drivstofforbruk.
– Vi klarte 10-12 km/t med denne traktoren på knapt 250 hester, men var det litt oppoverbakke var det som å stange i Galdhøpiggen. Og det gikk 45 liter i timen, forteller Helge, og henviser til drivstofforbruket.
– Det varierer veldig og avhenger mye av transportavstandene. Over en del oppdrag målte jeg forbruket til 17,5 liter, og i snitt ligger jeg nok under 20 liter. Men traktoren som er foran må nesten få det den skal ha, smiler entreprenøren, som nå opplever liten interesse for nedfelling av gjødsla.
Komfortabelt selv med halvt lass
Vogna tømmer seg bakerst først, slik at en holder igjen på tyngden som overføres til traktoren.
– Du har en vegg etter to meter som går nesten helt ned, så har du et ekstra skvalpeskott lenger bak. Det gjør vogna utrolig stødig å kjøre, selv om en må ta med halvt lass videre, erfarer Helge.
Når vi er inne på temaet førerkomfort, har Helge nå erfaring med to ulike måter å betjene Samson PG. På sin eldste vogn har han et stort panel med brytere og knapper, mens på den nyeste vogna har han en joystick til å betjene krana.
– Jeg synes den eldste vogna fortsatt er veldig fin. Når en kjører lasteroboten bruker jeg tre fingre samtidig. Det fulgte med en joystick med på den andre vogna, men nå sitter denne styreboksen så godt i fingrene at jeg synes det er lettere med det gamle panelet, sier Helge.
Unik kjørekomfort
Også CLAAS traktorene gir Helge gode skussmål.
– Kjørekomforten er helt unik, synes jeg. En sitter godt og det fjærer i alle retninger. Den nye 850’n er ett tonn tyngre enn 840’n, og det merker en godt ved vognkjøring. Nå er det ikke noen tvil om hvem som bestemmer over vogna, og jeg er trygg på at jeg har noe å holde igjen med.
SE BROSJYRE OG LES MER OM CLAAS AXION HER.
At han nå kjører CLAAS, krediterer han for øvrig den lokale forhandleren Bergan Maskinsalg for.
– Fredrik og gutta borte hos Bergan er helt supre. Det er noe med alt, og jeg har hatt flere merker jeg har vært fornøyd med opp igjennom. Det har vært litt med 840’n, men bank i bordet – 850’n virker solid. Det lille som har vært har blitt ordna raskt, så nettopp servicen setter jeg høyt, avslutter entreprenøren.
RELATERTE ARTIKLER OM SAMSON
Samson tar over Pichon
Samson SP 11 til Østfold
75 år med innovative løsninger for «bondens gull»
Samson PG II 16 til Oppdal