Entreprenør Ola Fosheim ser verdien av godt vedlikeholdte maskiner.
Gradestokken viser -22,5°, og selv om sola titter fram er det lite som frister til mye uteaktivitet når vi besøker Ola Fosheim.
– Det er egentlig passe temperatur det, smiler entreprenøren fra Røn i Valdres.
(Se stort bildegalleri i bunn av artikkelen)
Vi treffer han inne i et oppvarmet verksted på hjemgården Lundin, et steinkast unna Lena Maskin avd. Røn og familiens bedrift Fosheim Sag. Her står Olas traktor rigget klar for nye snøfall, med både U-plog og snøfres.
– Jeg har hovedsakelig plassbrøyting, men er også litt innleid på annen brøyting etter behov, oppgir den unge entreprenøren, som har både spissplog og diagonalplog i redskapsparken.
Sommerstid er det graving, massetransport og kantslått som gjelder, og til oppgavene har Ola en velutstyrt CLAAS ARION 640 CMATIC, med 177 hestekrefter og trinnløs transmisjon.
– Traktoren vi så etter skulle være stor nok til å få med seg litt når vi kjører med henger på sommerstid. I tillegg var service avgjørende. Vi prøvde det meste andre også, men det er ikke all verden til forskjell på noe av det, og vi fikk en grei pris. Så er det lettvint, skulle det være noe er Lena Maskin rett over brua. Du vet du får hjelp om det skulle være noe.
Etter tre år og drøye 2 000 timer har traktoren innfridd Olas forventninger.
– Det har vært én feilmelding, men det var min egen feil, i og med at det var sommerdiesel på vinterstid. Og det er det eneste som har vært av feil. Så det er ikke noe å klage på. Traktoren er lettkjørt, alt sitter godt plassert i armlenet med alt du trenger av funksjoner. Med basskasse og kjøleskap er det god stemning, gliser Ola.
At traktoren får stå inne i varme og får jevnlig stell bidrar nok betydelig, både til problemfritt maskinhold og godt førermiljø.
– Sommerstid vasker jeg traktoren minimum en gang i uka, og så sant den ikke står ute på jobb står den inne hele året.
Det er oppskrifta på godt maskinhold?
– Det er nå en start i hvert fall, og når vi har tilgang på å ha det inne, så er det greit å bruke den muligheten.
Vi blir med en tur over i det nedlagte meieriet på andre siden av elva, hvor flere maskiner står lagret. Godt stell og jevnlig vedlikehold ser man igjen på flere maskiner, blant annet en gravemaskin og hjullaster, som begge kunne vært forvekslet med nye maskiner.
Jeg skulle til å si at du har fått ny graver, men den er ikke ny?
– Nei, det en 2014-modell med fire tusen og noe timer. Hjullasteren er en 1999 modell med 9 200 timer.
Når maskinene ser ut som de gjør etter så mange år, hva tror du at du har igjen for at du steller så pent med dem?
– Det er jo artig sjøl, å se at du klarer å holde det rent og fint, og ripefritt. Men jeg tror du har igjen for det og, når du skal selge. Og at det ser fint ut for de du jobber hos og, da ser du litt mer seriøs ut enn hvis det er grisete, rust og knuste ruter.
Hva tenker du framover, hvordan har du tenkt å utvikle drifta?
– En må se hvor mye kjøring det blir, men en får jo aldri nok «leketøy». Så en satse på at det blir mye, så en må ha litt mer!