Nye CLAAS EVION tilbyr kjørekomfort og egenskaper som tidligere har vært forbeholdt større treskermodeller.
19. juli 2023 var det endelig klart for lansering av en etterlengtet tresker-nyhet, sett med norske øyne. Etter å ha vært på markedet siden 2009, og blitt levert i mer enn 250 eksemplarer, takket CLAAS AVERO av, og arvtakeren EVION stod klar i rampelyset.
Norske kunder med på råd
Her snakker vi om en nyutviklet treskerserie som kommer i tre ulike modeller, hvor fellesnevneren blant annet er en slager som måler 600 millimeter i diameter, et 1,42 meter bredt femrister-verk og en ny førerhytte med CMOTION kjørespak.
– Selv om storebror TRION rakk å ta over tittelen som landets mest solgte treskerserie, etter at AVERO hadde vært det i en årrekke, er vi overbevist om at EVION vil bli et viktig medlem av treskerfamilien til CLAAS i mange år framover. Det er viktig for CLAAS å kunne tilby maskiner som passer gårder i alle størrelser, ikke bare treskere, men i alle produktsegment, framhever produktsjef Ingar Høgmoen.
Han kan fortelle at reisen fram til lanseringen startet langt tidligere, og at norske kunder har vært en medvirkende årsak til at EVION ble som den ble.
– Allerede i 2019 arrangerte CLAAS intervjuer med norske kunder, for å få innspill og ønsker til den framtidige arvtakeren til AVERO. Blant de konkrete innspillene, som vi nå er glade for å presentere på EVION, er eksempelvis autostyring og avlingsregistrering, forteller Høgmoen.
Et prioritert marked for CLAAS
Da skissene for nye EVION var tegnet og de første prototypene ble bygget, ble et av eksemplarene sendt til Norge, for å bli brukt i våre krevende forhold. Kanskje kjenner du igjen landskapet på bildene? I all hemmelighet kjørte vi nemlig med minstemann EVION 410 i Norge i fjor høst, med både et kamerateam fra CLAAS og flere eksperter fra treskerfabrikken med på slep.
I forkant av årets sesong fikk vi deretter tilbud om å få fire av de såkalte pre-serie maskinene til Norge. Samtlige ble solgt, og de første tilbakemeldingene er positive.
– Vi setter stor pris på at Norge, norske kunder og erfaringene med norske forhold verdsettes høyt hos CLAAS, slår Høgmoen fast.
Nye auto-funksjoner
Som nevnt har EVION fått en ny og større førerhytte enn AVERO, og armlenet kjenner vi igjen fra TRION og LEXION. Faktisk er det 60 prosent av delene i hele EVION som går igjen fra TRION, en klar fordel med tanke på deletilgang og enkelt lagerhold for treskerforhandlerne.
– CMOTION kjørespaken løfter kjørekomforten og innstillinger er gjort enklere med den nye CEMIS 700 terminalen. Vi har også fått mulighet til å levere AUTO SLOPE, som automatisk justerer viftehastigheten og sikrer full rensekapasitet i bakker, samt AUTO CROP FLOW, som beskytter drivverket gjennom automatisk kontroll av avlingsstrømmen.
Som i AVERO får også EVION levert sine krefter fra en sekssylindret motor, og som standardutstyr medfølger motorstyringssystemet DYNAMIC POWER, som reduserer drivstofforbruket med opptil 10 prosent.
Viderefører CLAAS finesser
Korntanken rommer fra 5 600 liter på minstemann EVION 410 til 8 000 liter på toppmodellen EVION 450, og felles er at de har en tømmekapasitet på imponerende 90 l/sek. Som tilleggsutstyr kan du få tiltbar tømmetut. Med stadig større fokus på redusert jordarbeiding og direktesåing er vi også glade for å kunne levere SPECIAL CUT halmkutter, med 72 framfor 52 kniver.
– Som kjent legger man grunnlaget for neste vekstsesong, allerede når man tresker. Jevn fordeling av halmen er alfa omega, særlig for de som skal direkteså, poengterer Høgmoen.
Han framhever avslutningsvis at EVION viderefører en rekke kjente CLAAS spesialiteter, eksempelvis synlig retur som gjør det enklere og raskere å stille inn maskinen riktig, AUTO COUNTUR skjærebordsstyring og mulighet for å velge «klappbord».
– Det er i alt mange unike egenskaper i EVION, oppsummerer en forventningsfull produktsjef.