Bli med Jaran Skårheim på nattskiftet i CLAAS XERION 5000.
Hemsedalsfjellet, 7. mars 2023
– De dagene det er sol og fint vær, da kan det ikke bli så mye bedre enn å sitte i høyfjellet.
Samtidig som de første solstrålene treffer den stedvis bare asfalten på riksvei 52, gjør Jaran Skårheim seg ferdig med nattskiftet for denne gang. Tolv timer i døgnet, sju dager i uka. Det er vakt-turnusen for brøytemannskapene som holder Hemsedalsfjellet åpent.
– Det er Presis Vegdrift som har hovedkontrakten under Statens Vegvesen. En underentreprenør har brøytebilene, men fresinga står de for sjøl, og jeg er innleid hos Presis Vegdrift, forteller Jaran fra XERION-setet.
(Se videoreportasje nederst i artikkelen)
Et nytt konsept i høyfjellet
Tilværelsen på høyfjellet har han etter hvert blitt godt vant til. Denne sesongen er den sjette på Hemsedalsfjellet. Først ble Jaran rekruttert til å kjøre saltbil, deretter overtok han en ledig stilling på hjullaster med fres. Nå er det imidlertid en CLAAS XERION som er hans nye arbeidsplass, en bæremaskin med imponerende allsidighet og styrke.
– Det er en 500 hesters maskin, og det er ikke noe tvil om at det er kapasitet!
Presis Vegdrift har totalt investert i fire CLAAS XERION 5000 TRAC VC. To går på Hardangervidda, en på Vikafjellet og maskinen Jaran kjører er både på Hemsedalsfjellet og Filefjell.
– Det å kjøre XERION er et helt nytt konsept. Det er voldsomt oversiktlig. Du sitter rett og slett i et glassbur, så oversikten er klart bedre. Samtidig har du den hundegangsfunksjonen, som en rydder veldig lange strekninger med på kort tid, forklarer Jaran, mens han demonstrerer hvordan hjulene skråstilles og maskinen flytter seg i skråstilt posisjon mot kjøreretningen.
Lang men smidig
Det at det kun er én motor, sammenlignet med en hjullaster hvor fresen har egen motor, hva har det å si?
– Med at det kun er en motor på bæremaskinen, så er det mindre ting som kan gå sunt. Vi bruker mindre diesel, det er mindre vedlikehold og forhåpentligvis mindre nedetid, smiler en fornøyd XERION sjåfør.
– Jeg var veldig skeptisk til denne maskinen, for den er veldig plasskrevende. Det er nesten 10 meter langt, men jeg ser det nå, spesielt når vi kjører i hundegang, at det tar ikke så voldsomt med plass i veien.
Effektiv nyvinning til fjells
Etter helgas uvær har de nå snart kommet ajour med bredding av veien. Det innebærer at de først freser ut kantene i såkalt hunde- eller krabbegang , før de deretter stikker ut kantene ytterligere der det er behov.
– Det er nytt for oss å kjøre i krabbegang, og det gjør at vi får bredda veien og får ut den første kanten veldig fort. Man kjører ufattelig mange kilometer på kort tid på den måten her. Så er det plasser det blåser opp, så der må en ta det igjen og frese lenger ut.
– Det er påsatt uoriginale trekkstenger her, og det er for å få fresen lenger vekk, og for å få nok løftehøyde til å løfte over rekkverk. Du løfter teoretisk 1,5 meter, forklarer Jaran.
Odelsgutt og håndverker
Selv om kalenderen viser mars er det lite som tegner til at våren er i anmarsj når AgroNytt er på besøk. Gradestokken viser på det meste minus 23 grader, himmelen er skyfri og heldigvis for vår fotografering er det så godt som vindstille.
– Det må driftes natt og dag for å holde det åpent og farbart, smiler Jaran, som selv kommer fra Borgund, rett på vestsiden av den populære fjellovergangen.
– Det er kjekt å kunne bo så nærme en sånn arbeidsplass.
Og hva driver du med resten av året?
– Om sommeren legger jeg torvtak og snekrer en del, så driver faren min med sau. Jeg skal ta over der om et par års tid.
– I forhold til å drive med sau er det veldig lettvint å drive med noe i tillegg i vinterhalvåret, og da er ikke dette så veldig dumt. Så bor jeg veldig lettvint til, i forhold til akkurat det.
Godt arbeidsmiljø
Miljøet blant brøytemannskapene beskriver Jaran som godt, og nede på brøytestasjonen er kaffen klar når AgroNytt-journalisten ankommer.
– Det blir en form for livsstil for mange, og vi har et kjempegodt miljø. Det er mange dyktige folk som er med på dette her.