Bli med på «walk around»-presentasjon med Iwer Dall.
– JAGUAR er bestselger innenfor finsnitterverden, fordi vi snakker høy gjensalgsverdi, vi snakker lave vedlikeholdskostnader og en maskin som er meget økonomisk i drift.
Det konkluderer Iwer Dall, produktsjef for CLAAS JAGUAR hos Danish Agro Machinery. Da Iwer besøkte CLAAS Grascamp i slutten av mai benyttet vi anledningen til å gå en runde med han, rundt en CLAAS JAGUAR 940, eid av høstelaget Grovfôrteam AS i Vestfold.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
JAGUAR-jubileum
I Danmark ligger markedet for selvgående finsnittere på mellom 30 og 40 enheter i året, og CLAAS JAGUAR har vært markedsleder gjennom flere tiår.
– Til årets sesong har vi levert flest snittere av alle i markedet, og nådd vår ambisjon om å ha en markedsandel over 50 prosent, forteller en stolt Iwer Dall.
Dette året markeres det for øvrig at fabrikken i Harsewinkel, der også CLAAS sine treskere og XERION produseres, har produsert 40 000 JAGUAR-er siden introduksjonen i 1993.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
To ulike serier
CLAAS JAGUAR får du i to ulike serier, 800 og 900, og det er fra sistnevnte serie høstelaget Grovfôrteam AS valgte sin modell.
– Vi står her ved JAGUAR 940, som er en mellomstor finsnitter i 900-serien. CLAAS produserer finsnittere i henholdsvis 800 og 900-serien, hvor JAGUAR 940 har en størrelse på 516 hestekrefter. Modellene 900-serien går fra 930 til 980, og strekker seg fra 482 helt opp til 884 hestekrefter.
– De primære forskjellene mellom 800 og 900 er utformingen av knivtrommelen, mekanisk vs. hydraulisk firehjulstrekk og at snittelengdejustering gjøres mekanisk i seks trinn på 800-serien. JAGUAR 900 henvender seg til det litt mer kresne publikum, hvor man ønsker mer komfort og man kan justere flere ting inne fra hytta. Deriblant trinnløs justering av snittelengden, forklarer Iwer.
900-serien er også noe enklere med tanke på servicetilgang, eksempelvis følger svøpet under knivtrommelen automatisk etter når en justerer motstålet, som for øvrig også kan gjøres innenfra hytta.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
Allsidig maskin
JAGUAR kan leveres med ulike frontaggregater, slik som PICK UP til gras, DIRECT DISC til direktehøsting av helsæd og ORBIS og RU til mais.
– Hvis vi ser nærmere på det vi har foran oss her, er det en PICK UP 300 HD. Denne har dobbel komprimator-rulle som sikrer en god kontaktflate mellom grødene og pick up-tindene. Vi har en stor innmaterskrue for å sikre en god materialflyt til forkomprimeringsvalsene.
For å redusere bredden ved transport kan man på PICK UP slå støttehjulene hydraulisk inn, slik at transportbredden blir kun 3,00 meter.
– Med 800/70R38-hjul, som denne maskinen er utstyrt med, måler vi rett under 3,30 på dekka.
Hjertet i en JAGUAR: Knivtrommelen
Følger vi graset videre, kommer vi til innmatervalsene som sitter opplagret med kraftige fjærer på hver side.
– Hvis man ønsker det kan man som tilleggsutstyr få en intelligent hydraulisk forkomprimering, bestående av to hydrauliske sylindere med akkumulator til den bakre, øvre valsen, som presser avlingen sammen. Systemets spesielle konstruksjon tilpasser komprimeringstrykket automatisk til forskjellige avlingsmengder. Den intelligente styringen påvirkes av avlingstype, snittlengdeinnstilling og motoreffekt, forklarer Iwer, før han fortsetter:
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
– Plantematerialet kommer inn fra pick up-en og inn mellom valsene her. De kan variere 180 millimeter, for å tilpasse seg materialstrømmen og sikre en god og kompakt forkomprimering av plantemassen. Etter matesvalsene forsvinner plantemassen direkte inn i vår knivtrommel, som består av 20 til 36 kniver, avhengig av modell og type. Justering av snittelengde bestemmes av matevalsenes hastighet, som på JAGUAR 900-serie er variabel. På denne maskinen som er utstyrt med V-MAX knivtrommel med 24 kniver er snittelengden fra 4 til 22 millimeter.
Rekordlavt drivstofforbruk
JAGUAR leverer et ekstremt lavt drivstofforbruk, noe som blant annet ble dokumentert i en stor test i Italia i fjor høst.
– Hvis vi ser på maskinens oppbygning har vi vår Mercedes-motor liggende på tvers, og hovedreima er direkte trukket fram til knivtrommelen. Derfor får vi maks kapasitet og maks effekt i knivtrommelen, og best mulig snittekvalitet.
En annen faktor som reduserer drivstofforbruket er DYNAMIC POWER, et system som regulerer motoreffekten etter maskinens behov.
– Så fort pick up’n løftes går turtallet ned, og man sparer inntil 10 prosent unødvendig diesel. Når pick up’n deretter senkes ned til arbeidsposisjon gjenopptar motoren full effekt.
Automatikk gir økt førerkomfort
Når vi er inne på besparende tiltak må vi også nevne OPTI FILL, en funksjon som gir økt effektivitet og økt førerkomfort. Med OPTI FILL lagres utkasterrørets posisjon og når man kommer til vendeteigen holder det med kun et knappetrykk, så speilvendes utkasterrøret til samme posisjon/vinkel og man er klar til å kjøre i motsatt retning igjen.
Som ekstrautstyr over dette er det også noe som heter AUTO FILL, et system hvor JAGUAR-en selv fyller hengeren ved siden av uten at føreren trenger å styre utkasterrøret. Et kamera monteres da på utkasterrøret, og føreren kan følge med på en skjerm inne i hytta.
Kartlegger avlinga
På utkasterrøret kan CLAAS også levere en NIR-sensor, som måler tørrstoffinnholdet i graset og sammen med QUANTIMETER avlingsmåler kan gi deg svar på hvor mye fôr du høster. Sensoren gjør 20 målinger i sekundet og fungerer over et spenn fra 25 til 55 prosent tørrstoff i gras. Eksakt hva tørrstoffinnholdet til enhver tid er får sjåføren informasjon om i CEBIS-terminalen.
– Verdt å nevne er også at JAGUAR leveres med mulighet for å tilsette ensileringsmiddel, og dette systemet kan sågar knyttes opp mot QUANTIMETER og NIR-sensoren, slik at en tilsetter riktig mengde ensileringsmiddel til ulike mengder fôr. En kan også få automatikk hvor maskinen selv kan justere snittelengden etter tørrstoffet. Jo tørrere materiale er, jo viktigere er det at det blir kutta godt for best mulig konservering, forklarer produktsjef Iwer Dall.
Unik i markedet
JAGUAR har en akselavstand på drøye tre meter, og en vektfordeling på 65/35.
– Den kan utstyres med store hjul, som her med 800/70R38 foran og 620/70R30 bak, og med lufttrykkregulering både foran og bak. Et unikt system kun CLAAS kan tilby, som gir meget raskt fylling og uttapping av luft, framhever Dall.
På jordet gir automatisk lufttrykksregulering betjent via CEBIS-terminalen mulighet for å skåne jorda ved å slippe ut mye luft og få et stort avtrykk og best mulig trekkraft, mens etter vei i 40 km/t pumpes dekkene harde for å redusere slitasjen og øke stabiliteten. Transmisjonen er to-trinns hydrostatisk, med første hastighetsområde fra 0 til 22 km/t for bruk på jordet.
Full stans ved funn av metall eller stein
Når det kommer til service og vedlikehold utmerker JAGUAR seg med god tilgjengelighet og gjennomtenkte løsninger.
– Adkomst til maskinen er meget god. Vi kan åpne de store sidedekslene på hver side opp, og her på høyre side kan vi deretter dreie dekselet bakover så vi har perfekt adgang til av-/påmontering av corn cracker og generelt vedlikehold og rengjøring.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Bakerst inne i rommet mellom førerhuset og motorrommet sitter maskinens sentralsmøreanlegg, som smører alle de vitale delene, inklusiv corn cracker og firehjulstrekkaksel.
– Vi har en maskin hvor daglig vedlikehold er et absolutt minimum, fastslår Iwer Dall.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
For å komme havarier og stopp i forveien er også JAGUAR som standard utstyrt med en metalldetektor, og den kan i tillegg leveres med steindetektor.
– DIRECT STOP sikrer at metall eller stein ikke kommer inn i maskinen. Så fort detektoren varsler vil knivtrommelen stoppe momentant, så vi unngår havari av knivtrommelen.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
Hold oversikt med TELEMATICS
Inne i den store, romslige hytta har man god oversikt, og man har gode muligheter for å justere førersete og rattstammen slik at arbeidsdagen blir så behagelig som mulig.
– Vi har her til høyre for førersete CMOTION kjørespaken vi kjenner fra andre CLAAS maskiner, som er ergonomisk utformet til å avlaste hånden. Fra CEBIS-terminalen har vi mange muligheter for å overvåke maskinen, og lage forskjellige justeringer av maskinen. Man har en HOT KEY hvor man kan legge inn de mest aktuelle/benyttede funksjonene, slik at man får rask og enkel tilgang til disse.
Samtlige JAGUAR-er som ruller ut av fabrikken i Harsewinkel leveres med TELEMATICS som standard, slik at man hele tiden kan holde oversikt over maskinens prestasjoner og eksempelvis levere dokumentasjon til kundene man leiekjører hos.
– Hvor mange timer gikk med til transport, hvor mange timer stod maskinen på tomgang og ventet på neste henger, hvor mange timer ble brukt i skåra og hvor mye tid gikk med til knivsliping? Det får man svar på via TELEMATICS, som man også kan ha som app på telefonen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Apropos knivsliping gjøres dette automatisk, og kan stilles inn etter tidsintervall eller mengde malt av QUANTIMETER. Nok en nyttig funksjon som har bidratt til å gjøre JAGUAR så populær.
– JAGUAR er bestselger innenfor finsnitterverden, fordi vi snakker høy gjensalgsverdi, vi snakker lave vedlikeholdskostnader og enkel adkomst. Og ikke minst en maskin som leverer høy kapasitet og er meget økonomisk i drift, konkluderer vår danske kollega.