Hopp til innhold
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Bogballe
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
Meny
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Bogballe
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
Søk
Lukk

Lena Maskin vil drive framtidens landbruksverksted

God kundeservice er viktigere enn noen gang. Derfor jobber Lena Maskin beinhardt etter målsetningen om å være «best når det gjelder».

Trendene kjenner vi godt. Antallet bønder her til lands går ned, avstandene mellom jorder og verksteder blir lengre, og maskinene blir dyrere og ikke minst mer avansert. Så hva skal til for å drive framtidens landbruksverksted? Temaet stod øverst på agendaen da Lena Maskins verkstedledere var samlet til kurs denne uka.

Rekruttering

Jan-Roar Nordal, ettermarkedssjef hos Norwegian Agro Machinery.

Ettermarkedssjef i Norwegian Agro Machinery, Jan-Roar Nordal, med 30 års fartstid i bransjen, ledet kurset. Han forteller at den største utfordringen han ser, er rekrutteringsspørsmålet. Av den grunn hadde Nordal med seg Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole, som Norwegian Agro samarbeider tett med for kursing av mekanikere. Janssen ga kursdeltakerne et inspirerende innblikk i mekanikerens hverdag og bakgrunn.

– Hvem er landbruksmekanikeren? Og hva forventer du som verkstedleder av landbruksmekanikeren?

Jansen utfordret og skapte engasjement. Særlig rundt samarbeidet mellom for- og ettermarked, og hvordan mekanikeren kan være med i salgsprosesser. Og svaret rundt rekruttering, det var Janssen tydelig på.

– Hvor enkelt er det å få tak i en ny mekaniker? Det er så godt som umulig, uansett hvor du er i landet. Løsningen ligger i å ta inn lærlinger, oppfordret Janssen.

Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole.

Nye arbeidsoppgaver

En annen bransjeutfordring Nordal fremhever handler om bunnlinje, det å skape lønnsomhet i drifta.

– Vi ser jo at vi har mange gode mekanikere, og de gode mekanikerne tar vi ofte og putter inn på et verkstedkontor og lager verkstedledere av dem. Vi føler at de er dyktige på fag, men de mangler erfaring med å drive butikk. Så det har vært en liten kjepphest for meg i mange, mange år, for jeg har sjøl vært i samme situasjon. Å prøve få de gutta til å lære seg hvordan det er å drive et verksted.

Blant hovedtemaene under denne bolken var det Nordal omtaler som ledetid, tidsrommet fra kunden tar kontakt til han får tilbakelevert en ferdig reparert eller servisert maskin.

– Her har vi mye å lære av bilbransjen, og hvordan de håndterer sine kunder, fortalte Nordal.

Best når det gjelder

Erik Bergum og Rune Evensen, verkstedledere hos Lena Maskin avdeling Lena og Rudshøgda.

Etter to dager på kurs var det en inspirert gjeng som dro hjem til sine verksteder.

– Det har vært mange nye innspill i hvordan vi skal fremgå med kundebehandling og ovenfor de ansatte, forteller Erik Bergum, verkstedleder på Lena Maskin avd. Lena.

Sammen med kollega Rune Evensen på Lena Maskin avd. Rudshøgda, er Bergum leder for henholdsvis fire og seks mekanikere, som hver dag jobber for å oppfylle Lena Maskins slagord:

– Når det gjelder at Lena Maskin skal være «Best når det gjelder», så er det jo å prøve yte servicen til en kunde når dem trenger det. Og at vi da har et mannskap som er sterke faglige. Derfor satser vi mye på kurs og god kunnskap. Også har vi et fint delesystem hos CLAAS, som gjør at vi får deler raskt. Det er en av forsene som jeg hvertfall synes er kjempefint, forteller Evensen.

Martin Dalsberget utfører førstegangsservice på AVERO 240.

Ikke attraktive nok?

På spørsmål om hva som skal til for å øke interessen for yrket, var svarene ganske så identiske.

– Vi må bli bedre på vise oss fram. Komme ut med kompetansene til folk vi har.

Det mener verkstedleder Erik Bergum, som får støtte av ettermarkedssjef Nordal.

– Vi framstår kanskje ikke interessante nok. Hvis du spør ti stykker på gata, «hva er landbruk?». Så vil jeg tro at du får noen svar som at det er noen som kjører rundt med en plog eller graver litt i jorda, og tar opp noen poteter, liksom. Vi er mye, mye mer enn det, og vi trenger å få markedsført oss på mye bedre måte. Vi må få fram at vi driver med avansert elektronikk og framtidsretta produkter, som vi trenger dyktige folk til å serve.

Hverdagen som landbruksmekaniker

Kåringa av Årets lærling er et fast innslag i forbindelse med Agroteknikk, og om ikke lenge vil årets vinnere presenteres. Men hvordan er egentlig hverdagen som landbruksmekaniker? Vi har tatt en prat med Martin Dalsberget fra Lena Maskin As avd. Rudshøgda:

Publisert av Norwegian Agro Machinery As Fredag 24. august 2018

.

Martin Dalsberget utfører førstegangsservice på AVERO 240.
Lasse Nedgården og Erik Bergum, verkstedledere for henholdsvis Lena Maskin avdeling Våler og Lena.
Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole.
Jan-Roar Nordal, ettermarkedssjef hos Norwegian Agro Machinery.
Erik Bergum og Rune Evensen
Bestill service til din CLAAS maskin

Bestill service til din CLAAS maskin

Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Få AgroNytt helt gratis!

Få ferske nyheter, inspirerende kundereportasjer og nyttige produktomtaler direkte i innboks! Abonner på AgroNytt helt gratis

Registrer din epostadresse her:

CLAAS ARION 440 best i test, nok en gang

Norgestraktoren CLAAS ARION 440 kom rimeligst ut på servicekostnad.
Les mer

Landbruksmaskinbransjens viktigste rekruttering

Fra lærling til fagbrev – dette er våre nyutdannede landbruksmekanikere.
Les mer

Fire CLAAS XERION på vei til den norske fjellheimen

Presis Vegdrift signerte nylig kontrakten på fire multifunksjonelle redskapsbærere til veivedlikehold.
Les mer

Norwegian Agro på Borgeby Fältdagar

Møt våre leverandører og norske representanter på Borgeby 29. og 30. juni.
Les mer

Nytt servicepunkt for Norwegian Agro i Namdalseid

Korsen Landbruksverksted skal serve Norwegian Agro-kunder med deler og service.
Les mer

Gode tips til rengjøring av tresker

Treskerkontrollør’n Ragnar Lensberg deler sine beste råd og tips.
Les mer

Velkommen til CLAAS grasdemonstrasjoner

Se oversikt over sesongens arrangementer og aktiviteter.
Les mer

Velkommen inn i en av verdens mest moderne traktorfabrikker

Hør om de store investeringene og fornyelsen av CLAAS-fabrikken i Le Mans.
Les mer

En ny generasjon såbedsharver fra Multiva

Optima Evo er navnet på arvtageren til den legendariske Optima T.
Les mer

Paul Christen holder fast ved planen om matkorn

Vestfoldbonden planlegger å dyrke 625 dekar med Mirakel vårhvete.
Les mer

Fra rekordavling til tenkeboksen om videre drift

Laila og Linda er avhengig av et betydelig løft i jordbruksoppgjøret.
Les mer

Pløyer for å frigjøre nitrogen

Bjarte og Jørn Viste møter økte gjødselpriser med mer korn og pløying.
Les mer

Øker presisjonen i gjødslinga

På Andøya satser Erlend og Knut Johnny på variabel gjødsling av enga.
Les mer

Traff blink med fjorårets direktesådde åkerbønner

Nå ser Åsmund Nakkim fram til å høste forgrødeeffekten i høsthveten.
Les mer

En lang historie med rundballepresser

t tilbakeblikk i CLAAS sin historie, fra det første patentet og fram til dagens posisjon som en av verdens største presseprodusenter.
Les mer

HORSCH Roadshow på besøk i Norge

Bli kjent med nyhetene HORSCH reiser Europa rundt med.
Les mer

AgroNytt nr. 1/2022 er ute nå

Spennende reportasjer, ferske nyheter og gode tilbud.
Les mer

Velkommen til vårdager

Se vårens aktivitetsoversikt hos landets Norwegian Agro-forhandlere.
Les mer

HORSCH Roadshow til Norge

Opplev nyheter og komplett sortiment fra HORSCH 4. og 5. april.
Les mer

Norwegian Agro satser videre på potetutstyr

Og går inn som hovedsamarbeidspartner for Potato Scandinavia.
Les mer

Sterke varemerker trakk Lars til selgeryrket

Lars Alund er nyansatt selger hos Norwegian Agro Romerike.
Les mer

Rekordomsetning i Danish Agros maskindivisjon

Det lyktes å realisere både rekordomsetning og et rekorddriftsresultat i Danish Agro-konsernets maskindivisjon i 2021.
Les mer

From Lunde in Telemark to all over the world

Følg CLAAS sitt filmteam på besøk hos Simen Settendal.
Les mer

Solid TRION salg sikrer CLAAS markedslederrollen

Statistikken for første kvartal av treskeråret 2022 er klare.
Les mer
Hent flere

Om AgroNytt

AgroNytt er et kundemagasin fra Norwegian Agro Machinery, utgitt på både nett og papir. Ansvarlig redaktør for AgroNytt.no er Espen Syljuåsen.

[email protected]
www.norwegianagro.no