Hopp til innhold
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
Meny
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
Søk
Close this search box.

Lena Maskin vil drive framtidens landbruksverksted

God kundeservice er viktigere enn noen gang. Derfor jobber Lena Maskin beinhardt etter målsetningen om å være «best når det gjelder».

Trendene kjenner vi godt. Antallet bønder her til lands går ned, avstandene mellom jorder og verksteder blir lengre, og maskinene blir dyrere og ikke minst mer avansert. Så hva skal til for å drive framtidens landbruksverksted? Temaet stod øverst på agendaen da Lena Maskins verkstedledere var samlet til kurs denne uka.

Rekruttering

Jan-Roar Nordal, ettermarkedssjef hos Norwegian Agro Machinery.

Ettermarkedssjef i Norwegian Agro Machinery, Jan-Roar Nordal, med 30 års fartstid i bransjen, ledet kurset. Han forteller at den største utfordringen han ser, er rekrutteringsspørsmålet. Av den grunn hadde Nordal med seg Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole, som Norwegian Agro samarbeider tett med for kursing av mekanikere. Janssen ga kursdeltakerne et inspirerende innblikk i mekanikerens hverdag og bakgrunn.

– Hvem er landbruksmekanikeren? Og hva forventer du som verkstedleder av landbruksmekanikeren?

Jansen utfordret og skapte engasjement. Særlig rundt samarbeidet mellom for- og ettermarked, og hvordan mekanikeren kan være med i salgsprosesser. Og svaret rundt rekruttering, det var Janssen tydelig på.

– Hvor enkelt er det å få tak i en ny mekaniker? Det er så godt som umulig, uansett hvor du er i landet. Løsningen ligger i å ta inn lærlinger, oppfordret Janssen.

Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole.

Nye arbeidsoppgaver

En annen bransjeutfordring Nordal fremhever handler om bunnlinje, det å skape lønnsomhet i drifta.

– Vi ser jo at vi har mange gode mekanikere, og de gode mekanikerne tar vi ofte og putter inn på et verkstedkontor og lager verkstedledere av dem. Vi føler at de er dyktige på fag, men de mangler erfaring med å drive butikk. Så det har vært en liten kjepphest for meg i mange, mange år, for jeg har sjøl vært i samme situasjon. Å prøve få de gutta til å lære seg hvordan det er å drive et verksted.

Blant hovedtemaene under denne bolken var det Nordal omtaler som ledetid, tidsrommet fra kunden tar kontakt til han får tilbakelevert en ferdig reparert eller servisert maskin.

– Her har vi mye å lære av bilbransjen, og hvordan de håndterer sine kunder, fortalte Nordal.

Best når det gjelder

Erik Bergum og Rune Evensen, verkstedledere hos Lena Maskin avdeling Lena og Rudshøgda.

Etter to dager på kurs var det en inspirert gjeng som dro hjem til sine verksteder.

– Det har vært mange nye innspill i hvordan vi skal fremgå med kundebehandling og ovenfor de ansatte, forteller Erik Bergum, verkstedleder på Lena Maskin avd. Lena.

Sammen med kollega Rune Evensen på Lena Maskin avd. Rudshøgda, er Bergum leder for henholdsvis fire og seks mekanikere, som hver dag jobber for å oppfylle Lena Maskins slagord:

– Når det gjelder at Lena Maskin skal være «Best når det gjelder», så er det jo å prøve yte servicen til en kunde når dem trenger det. Og at vi da har et mannskap som er sterke faglige. Derfor satser vi mye på kurs og god kunnskap. Også har vi et fint delesystem hos CLAAS, som gjør at vi får deler raskt. Det er en av forsene som jeg hvertfall synes er kjempefint, forteller Evensen.

Martin Dalsberget utfører førstegangsservice på AVERO 240.

Ikke attraktive nok?

På spørsmål om hva som skal til for å øke interessen for yrket, var svarene ganske så identiske.

– Vi må bli bedre på vise oss fram. Komme ut med kompetansene til folk vi har.

Det mener verkstedleder Erik Bergum, som får støtte av ettermarkedssjef Nordal.

– Vi framstår kanskje ikke interessante nok. Hvis du spør ti stykker på gata, «hva er landbruk?». Så vil jeg tro at du får noen svar som at det er noen som kjører rundt med en plog eller graver litt i jorda, og tar opp noen poteter, liksom. Vi er mye, mye mer enn det, og vi trenger å få markedsført oss på mye bedre måte. Vi må få fram at vi driver med avansert elektronikk og framtidsretta produkter, som vi trenger dyktige folk til å serve.

Hverdagen som landbruksmekaniker

Kåringa av Årets lærling er et fast innslag i forbindelse med Agroteknikk, og om ikke lenge vil årets vinnere presenteres. Men hvordan er egentlig hverdagen som landbruksmekaniker? Vi har tatt en prat med Martin Dalsberget fra Lena Maskin As avd. Rudshøgda:

Publisert av Norwegian Agro Machinery As Fredag 24. august 2018

.

Martin Dalsberget utfører førstegangsservice på AVERO 240.
Lasse Nedgården og Erik Bergum, verkstedledere for henholdsvis Lena Maskin avdeling Våler og Lena.
Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole.
Jan-Roar Nordal, ettermarkedssjef hos Norwegian Agro Machinery.
Erik Bergum og Rune Evensen
Bestill service til din CLAAS maskin

Bestill service til din CLAAS maskin

Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Få AgroNytt helt gratis!

Få ferske nyheter, inspirerende kundereportasjer og nyttige produktomtaler direkte i innboks! Abonner på AgroNytt helt gratis

Registrer din epostadresse her:

Publisert: 26. september 2023

Møt Norwegian Agro og våre leverandører på Agritechnica

Vi sees i Hannover 12.-18. november.
Les mer

Publisert: 19. august 2023

Flere norgeslanseringer og mer enn 50 maskiner på stand

Norwegian Agro statser stort på Agrisjå 2023.
Les mer

Publisert: 19. juli 2023

Forlenget vekstsesong gir nye muligheter

Les terraHORSCH-artikkelen om familien Huseby, som nå distribueres verden over.
Les mer

Publisert: 1. juli 2023

Norwegian Agro blir forhandler av Ifor Williams

Utvalgte Norwegian Agro-avdelinger starter salg og service av tilhengere fra Ifor Williams.
Les mer

Publisert: 27. juni 2023

Norwegian Agro støtter bygdeungdommens Landsstevne

Går inn som sponsor for sommerens store høydepunkt i Norges Bygdeungdomslag.
Les mer

Publisert: 26. mai 2023

Velkommen til sommerens grasdemoer

Se når og hvor landets Norwegian Agro-forhandlere har planlagt arrangementer.
Les mer

Publisert: 26. mai 2023

Møt oss på Borgeby Fältdagar 2023

Velkommen til Nordens største utendørs landbruksmesse 28.-29. juni
Les mer

Publisert: 26. mai 2023

CLAAS ARION 470 oppnår toppverdier i DLG PowerMix

Traktoren slår alle tidligere testede traktorer i sin klasse.
Les mer

Publisert: 16. mai 2023

Rivende godt salg hos Velde Maskin

«Få det i orden»-gjengen har det travelt før grasslåtten drar i gang.
Les mer

Publisert: 5. mai 2023

Norwegian Agro utvider på Romerike

Samlokaliserer hovedkontor og Romerike-avdelingen.
Les mer
Hent flere

Om AgroNytt

AgroNytt er et kundemagasin fra Norwegian Agro Machinery, utgitt på både nett og papir. Ansvarlig redaktør for AgroNytt.no er Espen Syljuåsen.

[email protected]
www.norwegianagro.no

Administrer informasjonskapsler
Vårt nettsted bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen, og for å kunne gi deg forbedret og relevant innhold i vår kommunikasjon med deg. Dine preferanser er viktige for oss. Vi bruker bare de data som du gir ditt samtykke til, med unntak av nødvendige informasjonskapsler som må være tilstede for at vitale funksjoner på nettsiden skal kunne fungere.
Nødvendige informasjonskapsler Alltid aktiv
Disse informasjonskapslene er nødvendige for at nettstedets grunnleggende funksjoner skal fungere og kan ikke deaktiveres. Informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel å sende et kontaktskjema. Informasjonskapslenes funksjoner benyttes også til ivaretakelse av nettstedets design, sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk og analyse
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan våre gjester bruker nettsiden, slik at vi kan måle og forbedre opplevelsen på nettstedet vårt for deg som bruker. Dette kan være hvilke sider man besøker, hvor lang tid man er inne, hvordan man navigerer på nettstedet, ol. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Informasjonskapsler for markedsføring(fra tredjepart) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse og levere annonser med høyere relevant innhold, både innenfor og utenfor dette nettstedet, basert på dine interesser, adferd og aktive handlinger. Disse informasjonskapslene lar oss også kunne lese av resultater av de markedsaktiviteter som gjøres. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger.
Administrer alternativer Behandle tjenester Administrer leverandører Les mer om disse formålene
Vis innstillinger
{title} {title} {title}