CLAAS CARGOS 8300 leverer finkuttet gras ned til 38 millimeters lengde, samtidig som den byr på effektiv innhøsting takket være en rekke finesser.
CLAAS har utviklet og produsert lessevogner i Bad Saulgau siden 1965. Vognene leveres i dag i et stort utvalg, med lasterom fra 28 til 51 kubikkmeter (DIN). I 2018-sesongen kjørte vi demo med CARGOS 8300, den minste av CARGOS modellene i 8000-serien, med 30 kubikkmeter (DIN) kapasitet. Se video under:
Kombinasjonsvogner
Både CARGOS 8000 og storebror 9000 er flerbruksvogner, hvor hele kutteaggregatet enkelt og raskt kan demonteres, slik at man får en ren avlesservogn for eksempelvis flis, finsnittet grovfôr eller mais. Når man derimot har påkoblet og benytter kutteaggregatet, oppnår man en meget god kutting, ved hjelp av 40 vendbare kniver.
EFFICIENT FEEDING SYSTEM (EFS) får pickup, rotor og bunnkjede til å jobbe sammen. Pick up-en drives hydraulisk, en fordel med tanke på blokkering, hvor rotoren da kan jobbe uavhengig. Arbeidsbredden er 2,00 meter, og pick up-en kan ved behov leveres med et ekstra, midtstilt dybdehjul for desto bedre marktilpasning. De fem tinderekkene gir stor kapasitet, og krever lite effekt. Den beskjedne diameteren gjør det lett å plukke også kort og vått materiale fra bakken.
Brukervennlig og holdbart
Fra pick up-en føres avlingen over 13 små overgangsplater til rotoren. Rotoren har en bredde på 1 580 millimeter og en diameter på hele 860 millimeter, og er bygd opp med ni skrueformede tinderekker med 22 millimeter brede medbringere.
Medbringerne er skrudd fast i rotoren i tre segmenter, så blir det skade på en er det enkelt å bytte ett segment, framfor en hel rotor. Når graset kommer inn under og passerer opp i bakkant av rotoren, føres graset forbi 40 dobbeltsidige kniver, som gir en teoretisk snittelengde på 38 millimeter.
Hele knivbrua er hengslet og kan svinges ut med hjelp av hydraulikksylindre. I kombinasjon med at den fremste halvmeteren av bunnbelte kan vinkles rett ned, får man ypperlig plass for å utføre vedlikeholdsarbeid. Knivene er for øvrig av svært god kvalitet, og de er alle sikret mot fremmedlegemer, hvor utløsermomentet kan tilpasses forholdene.
Lasteautomatikk
Lastinga gjøres mest effektivt med CLAAS sin unike lasteautomatikk, hvor følere rundt på vogna bidrar til fulle lass – uten manuell innstilling. Allerede i innmatingen sitter det en belastningsføler som registrerer momentet i innmatingen. Når graset deretter samles opp i fremkant av vogna, treffer det etter hvert den hydrauliske framlemmen der en vinkelsensor gir beskjed til bunnbeltet om å starte. I det sensoren i bakluka til slutt gir signal om at det graset trykker på der, får fører beskjed om at vogna er full. Av betjening kan man for øvrig velge mellom den enkle OPERATOR terminalen, den mer avanserte fargeterminalen COMMUNICATOR II eller ISOBUS-styring.
Lavt effektbehov
Det nevnte EFS-innmatingssystemet gjør at CARGOS har et lavt kraftbehov, vi anslår eksempelvis at 150 hestekrefter er nok for CARGOS 8300, men dette vil selvsagt avhenge av terreng. Det nedsenkbart gulv i framkant, gjør at graset ikke skal gjennom en bratt og trang kanal rett over rotoren. En annen viktig faktor ved CARGOS er at den hele veien laster i horisontal bane, slik at belastningen holdes jevn på aksler og bremser, og øker vognas levetid. Både innmatingskanal og lasterommets horisontale bane bidrar til å redusere effektbehovet betydelig, samt redusere drivstofforbruket.
Effektiv lossing
Under lossing er baklukas åpningsvinkel justerbar, nyttig om takhøyde er en begrensning. Bunnbeltet drives hydraulisk, av motorer som ligger beskyttet inne i den kraftige C-profilen vogna er bygget på. På CARGOS 8000 er drifta ensidig, mens på CARGOS 9000 er den tosidig.
Medbringerne på bunnbeltet er utformet slik at de legger seg horisontalt, og slipper lasten lett. Om ønskelig kan CARGOS også leveres med doseringsvalser, for rask lossing og et meget jevnt sprederbilde. Bunnen består av 3 millimeter varmforsinket stål, noe som gjør vogna takler mange ulike materialer, alt fra talle til flis.
Auto-innstillinger på draget
CARGOS 8000 leveres med hydraulisk fjøring på draget som standard, og alle modellene har en overdimensjonert løftesylinder som letter kjøringen i siloer eller bratt terreng. I terminalen kan draget stilles inn i ulike stillinger: lasting, transport og vending/lossing. Disse auto-funksjonene fungerer også i sammen med hev og senk av pick up-en.
Kraftig drivlinje
CARGOS leveres med dobbel vidvinkel kraftoverføringsaksel som standard, og følger vi drivlinja videre sitter det smatrekobling med 1 800 Nm på vognsiden. Denne sørger for å beskytte vognas drivlinje, selv om den belastes hardt. En overdimensjonert hovedgirkasse fører kraften videre til et vidvinkelgir med tannhjul i oljebad. Denne konstruksjonen gjør det enkelt å montere og demontere lesse- og kutteaggregatet.
Store, brede hjul
Selve understellet er et modulbasert, sammenskrudd rammekonsept. Det gir en vesentlig lavere vekt enn vanlig boggikonstruksjoner. Konstruksjonen gjør at ulike modeller kan leveres med tandemakslinger med 18 eller 20 tonn last, eller tridemaksel med 27 eller 30 tonn. Alle modellene kan leveres med styring av bakre aksel, og med ISOBUS-terminal kan man få automatisk låsing når man rygger. Dekkutrustningen på CARGOS 8300 er inntil 800-hjul på 26,5 tommers hjul, mens de større modellene får plass til 30,5 tommers hjul. De store dekkene på 26,5’’ og 30,5’’ gir vognene et lavt marktrykk og god flyteevne på bæresvake underlag. Egenvekta for CARGOS 8300 er 9350 kilo med standard utstyr.
Av ekstrautstyr finnes blant annet hydraulisk fjøring av akslinger (mekanisk er standard), veieceller (forutsetter hydraulisk fjøring av akslene), kamera og en lyspakke på totalt 11 LED-lys. Ta kontakt med din CLAAS forhandler for å skreddersy en CARGOS etter dine behov!