Bli med på brøyteoppdrag med CLAAS ARION 660 og Duun TFP250.
Værby gård, 9. januar 2024
Allsidighet, nytenking og kremmerånd. Det er stikkordene for drifta hos Manuela og Jakob Volent på Hurumlandet. Med utgangspunkt i gården Værby har de skapt seg et levebrød med planteproduksjon i et allsidig vekstskifte, en husdyrproduksjon med direktesalg til forbrukere, og ikke minst mye vintervedlikehold for både det offentlige og private.
– Vi har to traktorer i full drift med vintervedlikehold, og det blir mange timer. Den traktoren som står bak her, den går 5-600 timer i vinterdrift hvert år, forteller Jakob.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
– Blir det lite snø, blir det ofte mye strøing. Bare i romjula i 2022 brukte vi 500 tonn med strøgrus, men denne sesongen har det blitt lite strøing, men mye fresing. Når det først blir fresing, kan det bli ganske mye, fortsetter 33-åringen.
Klar for å prøve noe nytt
AgroNytt besøker ekteparet en kald og solrik januardag, hvor opprydning etter tidligere snøfall står på agendaen.
– Den største kontrakten vår er for kommunen, også har vi noe kjøring for fylket og vi er med på fresing på riksveier. I tillegg har vi en del private veier, og det er mye hytter i området her, så det blir godt variert.
Og til jobben har dere investert i en del moderne utstyr?
– Ja, det er krav om Stage V på traktorene, så da sier det seg selv at du må kjøpe noe nytt. Vi har to CLAAS traktorer som går på det som er kommunalt, og da vi handlet traktorene ble det også nye snøfresere, skjær og strøkasser.
Hva er det dere så etter da dere skulle investere?
– Vi har kjørt et annet traktormerke før, som vi egentlig var fornøyd med. Så har vi hatt en CLAAS tresker, og vi har vært veldig fornøyde med oppfølginga og servicen fra CF Maskin. Da var det litt fristende å handle mer av dem, forklarer Jakob, som hadde en åpent sinn hva angår merkelojalitet.
– En kan jo prøve seg på noe annet, for en vet jo ikke om det en har er verdens beste, hvis du ikke har prøvd noe annet.
Overraskende god komfort
Etter snaut et år og 1 300 timer i en CLAAS ARION 660 har Jakob positive erfaringer å dele.
– Vi ble egentlig veldig positivt overraska over spesielt én ting, og det er kjørekomfort etter vei. Vi har veldig mange kilometer etter vei i året. Jeg kjører vel mer traktor enn med privatbilen i kilometer. Da er det litt viktig med veikomforten, og vi synes denne traktoren var veldig, veldig god! Da ble det ganske lett å bestemme seg.
Når du sitter 5-600 timer i traktorsete hver vinter er det viktig at det er en god arbeidsplass. Hva annet vil du framheve ved traktoren?
– I tillegg til kjørekomfort etter vei, vil jeg si det er en enkel og forståelig traktor. Det er lett å sette andre til å kjøre dem, også er den oversiktlig. Vi ville ha en sekssylindret traktor, men en del traktorer blir da nesten alt for store. 660’n er en smidig allroundtraktor, som kan brukes til det meste.
Fleksibel snøfres og gode dekk
Både 660’n og den mindre CLAAS ARION 440 er på vinteren utstyrt med Nokian Hakkapeliitta TRI, et valg han varmt kan anbefale andre.
– De som ikke har prøvd dem før, må prøve dem. Det er som å kjøre på sommerføre om vinteren. Vi har prøvd både landbruksdekk med pigg, og vi har også kjørt med TRI2, som vi synes var veldig gode en gang i tida. Men du kan si at å gå fra landbruksdekk til TRI2, er det samme som å gå fra TRI2 til Hakkapeliitta. Det er nesten samme forskjell, mener brøyteentreprenøren.
Som nevnt ble det i traktorhandelen også investert i nytt snøutstyr, og totalt er Manuela og Jakob nå eiere av hele sju Duun-redskaper: Tre Duun SA1500 sandstrøere, to Duun TFP240, en Duun TFP250 snøfres og en Duun BPA220 beitepusser.
– Valget av Duun var litt for å handle sted som traktoren. Fresen var litt fordi den har mulighet for frontmontering, uten noe annet enn en ekstra aksel. Sånn som vi har det er det veldig varierende hvor mye vi bruker fres, og må en kjøpe mye ekstra for å frontmontere, er det ikke sikkert det blir gjort. Det er greit å ha en fres som kan brukes til alt, både foran og bak.
Stor kapasitet
Normalt kjøres Duun-fresen bak på traktoren, men i det siste har de fått mye etterrydding. Dette dreiser seg da om fresing av busslommer, fresing inntil busskilt som skal være synlige og utviding av rundkjøringer.
– Da er det veldig fint å kjøre fresen foran, konkluderer Jakob.
Og hvordan er du fornøyd med kapasiteten?
– Det er litt sånn med en snøfres føler jeg, at du klarer vel aldri å ha stor nok traktor..
– Nei, det er bra kapasitet. Du flytter mye snø.
En viktig inntektskilde
Å livnære seg av vintervedlikehold kan være en krevende øvelse, både med tanke på uforutsigbarheten i været og krav til mye utstyr.
– Det blir litt livstil å drive med dette. Det er mye å følge opp.
– Om vinteren er det vintervedlikehold vi driver med, og det finansierer traktorene våre. Vi har jo ikke kjøpt traktorer og utstyr bare fordi det er gøy å gjøre det, smiler Jakob.
De har en fast innleid sjåfør på den ene traktoren, men til tider kan det også være tre enheter de har ute.
– Hvis vår faste sjåføren som er med oss eller jeg må noe annet, tar Manuela seg av både brøyting og strøing. Det er greit å kunne dele på det.
Bruk kalkulator og tenk strategisk
I nyttårshelga hadde de lånt seg en demotraktor, en CLAAS ARION 550, og med barnepass på plass var både Manuela, Jakob og Olve i drift i hver sin CLAAS traktor.
– Det blir litt livsstil, som med landbruket. For vår del har det passa greit inn i måten vi driver med. Vi har en del dyr, og må ofte ta en pause på morgenen for å følge opp de. Samtidig er det ikke verre enn at vi klarer å planlegge, så vi ikke må bruke for mye tid de verste dagene.
Og hva er suksessfaktorene for lønnsom vinterdrift?
– Du må se på kostnadssida, for det er mye kostbart utstyr, og alt skal forrentes. Det gjelder å passe på prisene, at de står i stil med kostnadene. For vår del har vi mye samla kjøring, og da får vi mange effektive timer per traktor, uten tomkjøring. Det er en fordel.