Bli med produktsjef Hans Andreas Høie Horgen på en gjennomgang av torotors LINER samleriver fra CLAAS.
– CLAAS LINER er en av landets mest solgte samleriver, og den leveres i utgaver med en, to eller fire rotorer, introduserer Hans Andreas Høie Horgen, produktsjef i Norwegian Agro med ansvar for CLAAS grasutstyr og presser.
(Artikkelen fortsetter under videopresentasjonen)
Vi møter Hans Andreas på en av de mange grasdemoene som arrangeres hver sommer, hvor en torotors samlerive med modellnavnet CLAAS LINER 2800 blir vist fram.
– Serien med torotors river leveres i arbeidsbredde fra 6,2 meter til 10 meter. De mest populære modellene her til lands er LINER 2600, LINER 2800 og LINER 2900. Forskjellene mellom disse modellene er rotordiameteren, i tillegg skiller den minste modellen LINER 2600 seg fra storebrødrene, ved at endring av arbeidsbredde skjer mekanisk. På de større modellene er dette hydraulisk, altså at man kan stille arbeidsbredden fra førerplass.
– Rivene fra CLAAS er konstruert enkelt, men svært solid. Selve hjertet i maskinen er rotorhuset, hvor tindearmene går i en kurvebane, som definerer droppunktet for materialet. Rotorhuset er et oljefylt og hermetisk lukket, og alle bevegelige deler går nærmest friksjonsfritt i oljebad og har derfor svært lang levetid.
– Hvis man skulle være så uheldig og treffe en hindring, og rivearmene kommer borti noe, har CLAAS lagd en konstruksjon med et forhåndsdefinert knekkpunkt på tindearmene. Dette gjør at tindearmen blir bøyd, og at man skåner rotorhuset for skader. Når uhellet da har vært ute, er det enkelt å skifte tinder, helt uten bruk av verktøy.
– Arbeidshøyden kan justeres på to ulike måter, mekanisk eller hydraulisk. På denne maskinen er det mekanisk, og det gjøres da via denne sveiva her. For å se høyden er det en skala under selve rotoren, så man stiller begge sider likt.
– Meningene om arbeidshøyde for en samlerive er mange, men hovedprinsippene til en samlerive er å samle alt materiale, i en streng. Med minst mulig forurensing av materialet. Derfor vil det da selvfølgelig variere under ulike forhold.
– En av de viktigste tinga for å sikre at riva er stabil og følger underlaget godt, er understellet på selve rotoren. Som standard leverer CLAAS et firehjuls understell, der hjulene er plassert tett på selve tinden, der arbeidet skjer. Som ekstrautstyr kan man få sekshjuls understell, der man får to boggier i bakkant. Dette fører til at man utjevner ujevnhetene enda litt bedre.
– Når vi kommer til vendeteig og skal løfte riva, vil den først heve seg i framkant, deretter i bakkant. Når vi da skal ned i arbeidsposisjon igjen, vil den først lande i bakkant, deretter i framkant. CLAAS kaller det for JET effekt, og dette fører til at man får en veldig rolig og jevn start og stopp på riva.
– Ved hjelp av et stag framme ved påkoblinga, styres hjulene bak på riva, slik at den følger i traktorens spor. Drifta på riva er mekanisk, ved hjelp av kraftoverføringsakslinger, og når det da gjelder hastigheter, skal den ikke overstige 540 o/min. Gjerne mindre, men dette er da avhengig av forhold.
– Lys og duk er standard, og når det kommer til ekstrautstyr kan vi levere singel rotorløft og hydraulisk høydejustering. Sist, men ikke minst. LINER leveres i to ulike utstyrsnivåer, TREND og BUSINESS, hvor sistnevnte har ACTIVE FLOAT-systemet som standard.
– Velger du CLAAS LINER som din neste samlerive, får du ei rive som er bunnsolid. Konstruert for lang levetid, og som gir deg et godt resultat.