Hopp til innhold
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Bogballe
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
Meny
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Bogballe
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
Søk
Lukk

Strålende fornøyd med Samson PG og CLAAS AXION

Helge Skretting kjører med to Samson PG 15, hvor den ene har gått i ti sesonger uten annet enn nye dekk som påkost.

Stokke i Vestfold, 12. mai 2018

17 år gammel startet Helge Skretting som gjødselentreprenør, med farens seks kubikkmeter store tankvogn fra Botne. 21 år senere er han eier av to 15 kubikkmeter store Samson-vogner, med oppdrag over store deler av Vestfold.

Holdbare vogner

Vi er i Stokke og kalenderen viser midten av mai. Våronna er sein grunnet den lange vinteren, og det har blitt om mulig en enda travlere tid for Helge. Denne vinteren bød også på en ekstra utfordring for han, fordi kompanjongen han i mange år har samarbeidet med, sluttet som gjødselentreprenør. Det hele endte i at Helge kjøpte Samson-vogna hans, og foran den satte han en CLAAS AXION 850 CMATIC til å trekke. Dermed er Helge blitt eier av både to AXION og to Samson PG 15.

– Jeg er strålende fornøyd!

– Denne vogna går sin tiende sesong nå, og det eneste jeg har kosta på den er et sett med hjul. Noe småplunder har det vært med hydraulikken på krana, men det er ikke noe ikke Bergan Maskinsalg kan løse. Så alt i alt har den vært utrolig bra!

Helge Skretting sammen med sønnene Karsten (t.v.) og Sivert, som begge gjerne stiller opp og hjelper til.

Høy kapasitet

Med lasteroboten lesser han vogna på under to minutter, takket være den kraftige hydraulikkpumpa som sitter ytterst på kranarmen. Tømminga går nesten like fort, så med andre ord vil kapasiteten per time først og fremst avhenge av transportavstanden.

– Tømmekapasiteten er 7,5 kubikkmeter i minuttet, så med 15 kubikk på lasset går det om lag to minutter.

– En av de klare fordelene med Samson sitt system er at tanken fylles helt, alltid. Tynn grisemøkk skummer veldig, men her sendes skum og luft tilbake i returløpet på armen helt til vogna kjenner med en trykkmåler at den er full, forklarer Helge.

Fleksibel slangebom

I snitt kjører han om lag 60 kubikkmeter per time per vogn, om avstanden mellom gjødsellager og jordet er 4-5 kilometer. Ligger arealene nærmere øker kapasiteten inntil 100 kubikkmeter.

– Jeg sverger fortsatt til tankvogn, men ligger jordene utenfor fjøsdøra er slepeslangeanlegg selvsagt å anbefale. Men alle har ikke sånn arrondering. Og det er mange små jorder i Vestfold, så jeg tror ikke tankvognene blir borte, uttaler Helge, som også samarbeider med andre entreprenører som kjører med slepeslanger.

Helge Skretting driver som gjødselentreprenør med to CLAAS AXION, henholdsvis en AXION 840 og en AXION 850 CMATIC.

Likt for begge alternativer er at gjødsla fordeles med en slangebom, og på vogna til Helge kan bommen seksjoneres tre og tre meter, fra 12 til 21 meter.

– Jeg har innstillingsmuligheter inne i fordelerhuset, der jeg angir hvor mange slanger møkka skal fordeles på. I fordeleren sitter det også kniver, slik at fremmedlegemer enten blir kuttet opp eller stoppes, og enkelt kan blåses ut via en overløpsslange.

Utstyrt med store hjul

Bøndenes fokus på pakkeskader er han bevisst på, og med fire store hjul på hver vogn fordeler han vekta godt. Hjuldimensjonen er 710/55R34, og den bakre akselen er tvangsstyrt slik at den svinger både når den går framover og bakover. Helge har også investert i GPS-utstyr, slik at han unngår unødvendig kjøring på jordene.

– Vognene veier cirka 8 tonn tomme (se faktaboks), og jeg kunne for så vidt tenkt meg å tilby også ei mindre vogn i tillegg. Men alt avhenger av kapasitet og kroner. Det koster å flytte langt, og mindre vogn betyr økt pris per kubikkmeter for bonden, resonnerer Helge, som utelukkende kjører «på timen».

– Jeg prøvde meg på en pris per kubikk, men det ble veldig urettferdig for de som la godt til rette. Pluss at jeg måtte legge til en kilometerpris for transporten. Timepris mener jeg er mest riktig og ryddig, for da kan bonden bestemme mer selv. Om han ønsker å kjøre ut gjødsla på jorder nærme i år, eller lengre unna, det avgjør bonden ut fra sin lommebok og behov. Jeg er bonde sjøl og vet hva vi har å rutte med, så jeg må prøve å balansere litt prisbildet, smiler entreprenøren.

Han har for øvrig også samarbeidet med lastebiltransport der det har vært snakk om lang kjøring. Og der han selv kjører etter vei, er han bevisst på både trafikkbilde og økonomi.

– Bare ved det å gå ned på hastighet langs vei, sparer du mye dekk ved transport med lass.

Sønnen Sivert er ulastelig antrukket.

Snitt under 20 liter i timen

I tillegg til slangebommen har Helge også stående en nedfeller, som han tidligere brukte ganske mye. Da riktignok med et ganske så betydelig drivstofforbruk.

– Vi klarte 10-12 km/t med denne traktoren på knapt 250 hester, men var det litt oppoverbakke var det som å stange i Galdhøpiggen. Og det gikk 45 liter i timen, forteller Helge, og henviser til drivstofforbruket.

– Det varierer veldig og avhenger mye av transportavstandene. Over en del oppdrag målte jeg forbruket til 17,5 liter, og i snitt ligger jeg nok under 20 liter. Men traktoren som er foran må nesten få det den skal ha, smiler entreprenøren, som nå opplever liten interesse for nedfelling av gjødsla.

Komfortabelt selv med halvt lass

Vogna tømmer seg bakerst først, slik at en holder igjen på tyngden som overføres til traktoren.

– Du har en vegg etter to meter som går nesten helt ned, så har du et ekstra skvalpeskott lenger bak. Det gjør vogna utrolig stødig å kjøre, selv om en må ta med halvt lass videre, erfarer Helge.

Når vi er inne på temaet førerkomfort, har Helge nå erfaring med to ulike måter å betjene Samson PG. På sin eldste vogn har han et stort panel med brytere og knapper, mens på den nyeste vogna har han en joystick til å betjene krana.

– Jeg synes den eldste vogna fortsatt er veldig fin. Når en kjører lasteroboten bruker jeg tre fingre samtidig. Det fulgte med en joystick med på den andre vogna, men nå sitter denne styreboksen så godt i fingrene at jeg synes det er lettere med det gamle panelet, sier Helge.

Unik kjørekomfort

Også CLAAS traktorene gir Helge gode skussmål.

Helge Skretting trives godt i hytta på CLAAS AXION.

– Kjørekomforten er helt unik, synes jeg. En sitter godt og det fjærer i alle retninger. Den nye 850’n er ett tonn tyngre enn 840’n, og det merker en godt ved vognkjøring. Nå er det ikke noen tvil om hvem som bestemmer over vogna, og jeg er trygg på at jeg har noe å holde igjen med.

SE BROSJYRE OG LES MER OM CLAAS AXION HER.

At han nå kjører CLAAS, krediterer han for øvrig den lokale forhandleren Bergan Maskinsalg for.

– Fredrik og gutta borte hos Bergan er helt supre. Det er noe med alt, og jeg har hatt flere merker jeg har vært fornøyd med opp igjennom. Det har vært litt med 840’n, men bank i bordet – 850’n virker solid. Det lille som har vært har blitt ordna raskt, så nettopp servicen setter jeg høyt, avslutter entreprenøren.

RELATERTE ARTIKLER OM SAMSON

Samson tar over Pichon
Samson SP 11 til Østfold
75 år med innovative løsninger for «bondens gull»
Samson PG II 16 til Oppdal

Besøk SAMSONs hjemmeside her.
DSC02246
DSC02251
DSC02256
DSC02258
DSC02268
DSC02269
DSC02274
DSC02276
DSC02279
DSC02282
DSC02287
DSC02290
DSC02293
DSC02294
DSC02297
DSC02299
DSC02304
DSC02308
DSC02313
DSC02315
DSC02319
DSC02320
DSC02322
DSC02323
DSC02326
DSC02327
DSC02335
DSC02336
DSC02337
DSC02340
DSC02341
DSC02347
vlcsnap-2018-05-12-19h16m30s535
vlcsnap-2018-05-12-19h17m44s954
vlcsnap-2018-05-12-19h18m15s670
vlcsnap-2018-05-18-21h22m30s571
vlcsnap-2018-05-18-21h22m46s826
vlcsnap-2018-05-18-21h23m01s720
Be om tilbud på SAMSON

Visste du at?

Lav egenvekt og stabilitet er to framtredende faktorer for Samson-vogner, det kommer til nytte når en kjører i terreng som i Norge. Store dekk betyr også at vogna er bedre å trekke i terreng, og at den bærer godt. Samson sveiser sammen selve tønna så den rund er rund, men så skjærer de bort 30 prosent, og legger inn en ramme som de sveiser inn i den delen de har sveiset bort. En må ikke da ha noen dobbel ramme, alt er i ett. Med lessekran framfor vakuum blir vogna også en del lettere. Konstruksjonen sørger samtidig for at tyngdepunktet blir lavere, og at vogna blir mer stabil.

Be om tilbud på SAMSON

Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Få AgroNytt helt gratis!

Få ferske nyheter, inspirerende kundereportasjer og nyttige produktomtaler direkte i innboks! Abonner på AgroNytt helt gratis

Registrer din epostadresse her:

Lemken Diamant 11
Søndre Borg gård

8 millimeter på 1 800 dekar, det er hva Tor Atle Beck har erfart av slitasje på spissene på Søndre Borg gårds nye Diamant 11 fra LEMKEN GmbH & Co. KG.
Les mer

– Autostyring gjør
ting mye enklere

Jens Tolpinrud fra Skreia på Toten fikk til årets våronn levert en ARION 550 CMATIC med så godt som alt av utstyr. Etter at første onn er unnagjort er han godt fornøyd.
Les mer

Verdensmester i sauegjeting og god ambassadør for CLAAS

2017 var året det ble full klaff for veterinær og sauebonde Jaran Knive. Ikke bare ble han norgesmester og europamester i sauegjeting, også verdensmestertittelen ble hentet hjem til Skotselv i Buskerud.
Les mer

CLAAS LEXION 760 TERRA TRAC
Kjølsrød Drift AS

Bli med Kjølsrød Drift AS på tresking av engrapp, og lær mer om CLAAS LEXION 760 TERRA TRAC.
Les mer

CLAAS LEXION 750 MONTANA
Anders Wetlesen

Stor kapasitet og imponerende framkommelighet i skjønn forening.
Les mer

CLAAS TUCANO 430
Carl Christian Riiser Grydeland

Les mer

CLAAS ROLLANT 455 UNIWRAP
Sigmund Nerenget

Hør hva Sigmund Nerenget har å fortelle etter å ha vært med på utviklingen av bredplast-løsningen på ROLLANT 455 UNIWRAP.
Les mer

Horsch Leeb 4 LT
Jan Erik Brotnow

Bli med når Jan Erik Brotnow demonstrerer og forklarer funksjonene i sin nye åkersprøyte, en Horsch Leeb 4 LT.
Les mer

Horsch Pronto 6DC
Jarlsberg Hovedgård

Les mer

Bogballe M2W
Hans Oskar Gudim

– BOGBALLE leverer et veldig fint spredebilde. Man ser på åkeren at den er jevn og fin.
Les mer

Bogballe L2 Plus
Hans Fredrik Suther

– Her er det maks mengde som gjelder, så gjødsler jeg etter det!
Les mer

Bogballe M3W
Håkon Huseby

– BOGBALLE er genialt enkelt, med sin fire ganger overlapp. Spredebildet blir veldig, veldig bra.
Les mer

Slåttonn med Tempo Gras

Bli med på førsteslått med høstelaget Tempo Gras fra Vindafjord i Rogaland.
Les mer

Rekordtidlig frøtresking med CLAAS AVERO 240 | Erling Gjessing

Hør Erling Gjessing fortelle om sin 40 år lange erfaring med frødyrking, hva han synes om sin nye tresker og ikke minst hvorfor han valgte nettopp CLAAS og Bergan Maskinsalg som leverandør.
Les mer

Høstet 700 kilos rugavling med CLAAS DOMINATOR 130

Hør Jakob fortelle om den imponerende rugavlinga på nærmere 700 kilo, driftas fremtidsutsikter og ikke minst Manuela om hvordan det er å kjøre skurtresker for første gang!
Les mer

Høstet hele kornarealet med CLAAS JAGUAR

Hør Jon Herman dele sine vurderinger for avgjørelsen, sine synspunkter om framtida og sine erfaringer med CLAAS og Bergan Maskinsalg AS.
Les mer

CLAAS VARIANT 485 + Göweil G5040 Kombi | Sandefjord Maskin

Vi har besøkt Sandefjord Maskin, som i 2018 bruk toppmodellen VARIANT 485, i kombinasjon med en pakker fra Göweil Maschinenbau GmbH.
Les mer

Tresking av åkerbønner med CLAAS LEXION 750 MONTANA

Hva er det egentlig som er så bra med den litt ukjente veksten åkerbønner? Det forklarer Tom Wetlesen i denne videoen.
Les mer

Maishøsting hos Skoger Samdrift med CLAAS JAGUAR 940

Finsnittet mais ble redningen i en ellers knusktørr sesong.
Les mer

Spesialvekster krever den beste maskinteknologi

Les mer

CLAAS ARION 550 CMATIC og CLAAS LINER 2800 | Reidar Berge

Agronomi og presisjon er i fokus når Etne-bonden og entreprenøren Reidar Berge utfører oppdrag for grovfôrprodusenter i lokalområdet.
Les mer

– Den er veldig god å køyre!

Lina Kvålseth driv trafikkskule med CLAAS ARION 440. Som elevane let ho seg imponere over komforten og eigenskapane til traktoren.
Les mer

– Styrken ligger i farta på dette

Hyppig fornyelse av enga for å sikre høyt proteininnhold, godt og tydelig samarbeid og ikke minst kapasitet til å høste mye i løpet av én dag. Det er suksessoppskriften til høstelaget Grovfôrteam.
Les mer

Multiva Topline Super 600 – Ole Henrik Lauritzen

Best mulig agronomi, minst mulig kjøring og så høyt dekningsbidrag som mulig. Det er målene til Ole Henrik Lauritzen.
Les mer
Hent flere

Om AgroNytt

AgroNytt er et kundemagasin fra Norwegian Agro Machinery, utgitt på både nett og papir. Ansvarlig redaktør for AgroNytt.no er Espen Syljuåsen.

[email protected]
www.norwegianagro.no