Etter 25 000 mål med de originale knivene får en av landets mestkjørende sjølgående finsnittere satt inn nye kniver til 2020-sesongen.
– De har vært «seige», slår Bjørn Dybo Breivik fast om PREMIUM LINE knivene i Grovfôrteams CLAAS JAGUAR 940.
Sammen med kompanjong John Lundsett fra Skien driver Breivik høstelaget som snitter oppimot 15 000 dekar per sesong. Sommeren 2017 fornyet de seg fra en 2010-modell CLAAS JAGUAR 950 (494) til en splitter ny JAGUAR 940 (498). Overgangen har vært merkbar på mange områder, eksempelvis førerkomfort og brukervennlighet, men og særlig når det kommer til kostnader til bruk og slitasjedeler.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
100% klar for førsteslått
Tidligere kjørte de blant annet med standardkniver, men i den nye valgte vi PREMIUM LINE – en serie slitedeler fra CLAAS med inntil tre ganger lenger levetid.
– Man får hva man betaler for, fastslår JAGUAR eierne.
Nå har de nemlig rukket å kjøre om lag 25 000 mål med de originale knivene, og motstålet er fortsatt ikke snudd.
– Vi tenker at knivene har holdt nesten en sesong ekstra, for tidligere kjørte vi halvannen sesong på et knivsett, og da snudde vi motstålet halvveis. Nå har vi kjørt to sesonger, har fortsatt igjen en del å slipe på knivene og motstålet snur vi først nå. At knivene holder lenger nå er nok også på grunn av valget av PREMIUM LINE motstål, vurderer duoen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Men hvorfor bytter dere om det er igjen mer av knivene?
– Vi stod å klødde oss i huet: Skal vi bytte knivene nå eller bare snu motstålet å kjøre videre?». Da går vi fort på å måtte bytte kniver før vi er ferdig med førsteslåtten, og da ender vi i verste fall opp med å stå en dag. Vi er et lag som kjører, og en kan ikke bare snu seg rundt midt på natta og kaste inn nye kniver, forteller JAGUAR eierne, som endte med å bestille sesongservice og nye kniver hos Bergan Maskinsalg.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen fra høsten 2018)
Stein må plukkes
Snitteren starter sesongen i slutten av mai i de tidligste områdene av Vestfold, før den avslutter etter tre grasslåtter med å snitte mais i oktober. Samlet blir det oppunder 350 snittetimer og i overkant av 400 timer totalt.
– Det er fremmedlegemer og småstein som sliter på knivene. Oppe på raet her i Vestfold er det mye stein, og vi har endt opp med å kjøre av jorder fordi det bare har vært stein. Når det singler i pick up-en er det ikke gjort god nok innsats på steinplukkinga, smiler Dybo Breivik.
Automatisk knivsliping
I slåttonna er det hektisk, men med gode, daglige rutiner holdes effektiviteten i høstelaget oppe.
– Det er smøring på «alt», så vi sjekker bare at sentralsmøringa har fett i beholderen, peiler olje og fyller diesel og adblue. Så går vi over maskinen, ser at ting er i orden og at slipestein er justert og klar til å brukes. Da er det i grunn bare å kjøre!
(Artikkelen fortsetter under videopresentasjon av slipeprosessen)
Underveis i arbeidsdagen stopper de snitteren 4-5 ganger for å slipe knivene, en prosess som foregår med hjelp av et knappetrykk fra sjåføren.
– Vi sliper hver andre til fjerde time, det kommer veldig an på hva og hvor du kjører. Grov timotei er det ikke like farlig med, men på tynn tredjeslått må knivene være sylskarpe. På mais sies det at knivene ikke må være så skarpe, og der blir det heller ikke noe stein blanda inn. Samtidig er maisen vi høster ofte frossen, og da vil vi ha skarpe kniver for å kutte bladene godt. Ellers er våre erfaringer at jo tørrere og finere materialet er, jo vanskeligere er det å kutte, oppgir finsnitter-eierne.
På den nye maskinen går slipesyklusen mye raskere enn på den gamle, og slipesteinen har et høyt antall slipesykluser uten behov for vedlikehold. En annen fordel med CLAAS JAGUAR er at slipeprosessen foregår med samme rotasjonsretning som under snitting, ingenting må reverseres og varmen som skapes under slipinga opptas bakover i knivene, fremfor ut mot kniveggen.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen fra høsten 2018)
Drivstoffgjerrig
Apropos diesel har duoen svært fine tall å vise til med sin nye JAGUAR.
– Nå kjører vi i snitt på 38-40 liter i timen mellom hver fylling, mens vi før brukte oppimot 70. Det er nok det mest overraskende med overgangen, vi sparer jo 100 000 kroner i diesel per sesong.
Hvordan kan drivstofforbruket ha blitt så mye redusert?
Klikk deg videre og les hvordan CLAAS JAGUAR har utviklet seg til det stadig bedre.
LES OGSÅ: En ny generasjon JAGUAR med ny toppmodell
ANDRE KUNDEREFERANSER CLAAS JAGUAR:
Etablerte faste kjørespor i enga og la om til øko – høster mer kløver og vel så mye mais
Fra sidemontert til selvgående snitter