Hør om de store investeringene og fornyelsen av CLAAS-fabrikken i Le Mans.
– Fabrikken bak her ble bygd i 1938, men den gang var det ikke en CLAAS fabrikk. Det var Renault, et ekte fransk merke. Vi startet å bygge traktorer her på 1940-tallet, og vi har aldri sluttet å lage traktorer etter det, forteller Agnes Pokorny, ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon på CLAAS sin traktorfabrikk i Le Mans.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
Vi treffer Agnes på utsiden av den nyrenoverte fabrikken, som bærer på mye historie, og ikke minst lange og stolte tradisjoner.
– Det har vært en stor utvikling, for vi startet i hovedsak med små traktorer for det franske markedet. Men i 2003 var det et stort skifte, da CLAAS tok over dette firmaet, og kjøpte Renault. Da startet det en helt ny historie for traktorene.
Og du ble på laget rett etterpå, i 2005?
– Ja, jeg var ikke der da endringene skjedde, men to år etter. Da var det mye nytt, og det var fortsatt noen oransje traktorer inne i fabrikken, men veldig få av dem. De fleste var allerede grønne, og vi startet forandringer, skiftet fargene i fabrikken og hele kulturen i firmaet.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kan du fortelle litt om utviklingen siden 2005?
– Jeg vil si det har vært flere steg i utviklingen. Om vi snakker om fabrikken, har vi forandret mye rundt logistikken og organiseringsmodellen for fabrikken. Det er kalt «Industrial Lean-prosess». Vi ville være mer effektive, vi ville ha det mer rent. For å kunne håndtere de nye utfordringene med produktene. Det var første steg.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Og i 2010 åpnet dere en ny lakkeringsavdeling?
– Ja, det var ulike steg i moderniseringa. I 2008 startet vi med hyttemonteringslinja. For å gi kapasitet til å håndtere det store antallet av hytter vi skulle produsere. I 2010 investerte vi en ny lakkeringsavdeling. Det var en investering på 10 millioner euro. Den vi hadde tidligere var for gammel, og hadde ikke kapasitet til å ta i mot de store traktorene, som AXION 900. Vi ønsket å modernisere og forbedre kvaliteten for lakkeringa. Så vi bestemte oss for den store investeringen.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Og også de siste årene har det blitt investert over 40 millioner euro?
– Ja, jeg vil si det var den viktigste transformasjonen av fabrikken. Avgjørelsen ble drevet fram av arbeiderne selv. Vi ville gi de støtte, for å møte kompleksiteten i produksjonen. Også for å ta nye steg framover med hensyn til våre ambisjoner for kvalitet, og for å betjene kundene. Hele fabrikken ble fornyet, og malt på nytt. En ny, og mye mer moderne monteringslinje er på plass. Og mye digitalisering i produksjonskonseptet. Du har ergonomisk opphengte verktøy og autonome kjøretøy til å kjøre traktorkroppene. Vi kan jobbe med mobile reservedelstraller, så jeg vil nå si vi er i «Industry 4.0».
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Så det er en av de mest moderne traktorfabrikkene i verden?
– Ja, jeg tenker det. Jeg inviterer dere til å komme besøk. Dere vil bli overbevist. Det er ikke bare tomme ord, det er realitet.
Hvor mange arbeider her?
– På innsiden av dette arealet er vi 700 ansatte. Vi har 400 arbeidere i produksjonen og logistikk, som driver det daglige arbeidet inne i fabrikken.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vi har deltatt på en omvisning, og fikk høre mange interessante fakta. Dere produserer mange traktorer hver eneste dag?
– Ja, vi bygger i snitt 50 traktorer per dag. Vi kan øke opp til 60, og ved å endre litt kan vi komme opp i 75. Men vi er klare for 60 traktorer per dag.
Men det er ganske utfordrende tider nå om dagen?
– Ja, det er sant. Vi står i noen krevende og uforventede situasjoner, knyttet til levering av materiell. På grunn av krigen mellom Russland og Ukraina, og også korona-situasjonen i Kina. Det påvirker den globale deleforsyningen. Men vi må leve med det, vi må tilpasse oss og være fleksible. Vi finner løsninger på daglig basis. Vi vil fortsette å heve nivået på produksjonen, og jeg håper vi kan klare å hoppe videre opp i produksjonsnivå. Fordi etterspørselen er der for øyeblikket.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vi snakket litt om Renault, og det er en ganske interessant historie. De var først i verden med firepunkts hyttefjøring?
– Ja, det stemmer. Det var noe som virkelig ble verdsatt i Frankrike, og vi tok vare på det, fordi det var noe som var interessant for kundene. Og, vi har vel ikke snakket om TERRA TRAC, men det var også i 1918 en beltetraktor. Det var ikke det TERRA TRAC navnet den gang, men nå har vi fått det, så historien videreføres.
For nå bygger vi AXION 900-serien, med TERRA TRAC?
– Ja, den bygges her, i partnerskap med våre kolleger i Paderborn. De lager beltene, så produserer vi traktoren her, og putter beltene på traktoren her i Le Mans.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Og ved siden av traktorfabrikken her i Le Mans, så har dere også samarbeid med en annen traktorprodusent, som produserer mindre modeller?
– Ja, vi har så stor diversitet at vi har bestemt for mange år siden, og samarbeide med et annet firma i Italia, Agritalia. De produserer små traktorer, i hovedsak NEXOS og ELIOS-seriene, som har blitt fornyet nå nylig. Og dere vil ha mulighet til å oppleve de i felt veldig snart.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Så i denne fabrikken snakker vi om ARION og AXION?
– Det er sant, det er hovedproduksjonen vår. Vi fokuserer på ARION 400, ARION 500, ARION 600, AXION 800 og AXION 900. Og hvis du kommer på besøk, vil du se kun disse.
Hvordan er det å arbeide i CLAAS, og være her i så mange år?
– Jeg har vært her siden 2005, og det er en fantastisk erfaring. Fordi det er som en stor familie. Det er alltid mange prosjekter og store investeringer, så det er trivelig å jobbe her. Fordi vi må innovere hele tiden, finne nye måter å jobbe på. Nye måter å gjøre ting på. Så det er veldig motiverende.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Jeg tenker digitalisering vil fortsette, fordi det er en god ressurs for forbedringer. Det hjelper deg å bli mer effektiv. Det hjelper for å gi støtte til arbeiderne. Det er ingen konkurranse mellom digitalisering og mennesker. Det er heller et verktøy for å støtte mennesker. Og det er filosofien i hva vi gjør her i fabrikken, vi bruker det for å støtte opp så vi blir mer effektive. Og det hjelper til å åpne nye dører til å bli mer fleksibel og tilpasningsdyktig. Jeg tror det bare vil fortsette.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Så hvordan tror du denne fabrikken vil være om ti år?
– Kan den bli mer moderne enn nå? Jeg vet ikke..
– Det som er sikkert er at vi kommer til å produsere flere traktorer. Det er viktig, vi vil produsere større volumer. Jeg tenker vi virkelig er en fabrikk, klare for det. Så vi vil være der, alltid med nye ideer. Jeg er overbevist om at vi om ti år fortsatt vil være den mest moderne fabrikken i Europa, avslutter Agnès.
(Se stort bildegalleri nederst)