Traktoren slår alle tidligere testede traktorer i sin klasse.
(Denne testen/saken er også publisert i Bedre Gardsdrift nr. 7/2024)
Brukere har ofte kommentert hvor drivstoffgjerrig deres ARION 400 er, og det er nå bekreftet i en fersk DLG PowerMix-test av toppmodellen ARION 470. Sammenlignet med andre traktorer i samme effektklasse, leverer ARION 470 en drivstoffbesparelse på inntil 16,1%, melder fagbladet Profi. De publiserte nylig testen under tittelen «Agiles Sparwunder» – smidig sparemirakel, oversatt til norsk.
Som de øvrige modellene i ARION 400 serien får ARION 470 sine krefter levert av en 4,5 liters FPT-motor som overholder Stage V-kravene. Maksimal motoreffekt er 155 hestekrefter og et dreiemoment på 631 newtonmeter, og den høye effekten holdes over et stort turtallsområde. Inkludert i makseffekten er 10 hestekrefter som er styrt via CLAAS POWER MANAGEMENT (CPM), og aktiveres ved kraftuttaksarbeid eller i transport.
I PowerMix-testen blir traktoren kjørt gjennom 14 ulike testsykluser, for å simulere ulike belastninger på traktoren og det aktuelle forbruket av drivstoff og AdBlue, effektuttak og effektivitet.
De innledende resultatene fra dynamometeret viste at ARION 470 ikke bare er sterk, det er samtidig en økonomisk traktor å kjøre med. Opp til 144,25 hk av makseffekten på 155 hk var tilgjengelig på kraftuttaket – et utmerket verdi. Det maksimale dreiemomentet på 600 Nm og 34 prosent økning i dreiemoment er også imponerende. Traktoren brukte kun 224 g/kWh diesel ved maksimal effekt, og forbruket av AdBlue lå på 25 g/kWh. Toppresultater, ifølge Profi.
I den praktiske PowerMix-testen, hvor ulike arbeidsoppgaver i felt er simulert i en testbenk, lå forbruket på 270 g/kwh diesel og 21 g/kWh AdBlue, noe som ligger nesten tre prosent under gjennomsnittet av traktorer som er testet hittil.
Det var i testen med repeterbart, tungt og mellomtungt arbeid med plog og kultivator at ARION 470 virkelig begynte å vise sitt sanne jeg, med om lag seks prosent lavere forbruk enn gjennomsnittet. Til tross for det lave vekt-/effektforholdet på kun 37,51 kg/hk, klarte ARION 470 å overføre en stor andel av motoreffekten til trekkraft. 133,38 hk er signifikant bedre enn hva mange andre og tyngre traktorer i denne klassen kan levere.
De mest imponerende resultatene kom imidlertid i transporttesten. HEXASHIFT transmisjonen, som hele veien er kløtsjfri med sekstrinns hurtiggir og fire gruppegir, gjør at ARION 470 oppnår en topphastighet på 40 km/t ved kun 1 660 o/min. Fordelen er åpenbar, for i testen ble drivstofforbruket måle til kun 351 g/kWh diesel og 32 g/kWh Adblue. Dette er 16,1 prosent bedre enn gjennomsnittet!
Hele testrapporten fra DLG PowerMix og en grundig åttesiders omtale av CLAAS ARION 470 ble publisert i den tyske versjonen av Profi (04/23) i mars, og kommer på trykk i den engelske Profi-utgaven i juni.