Både maskinpopulasjonen og produktkunnskapen blant kunder, selgere og mekanikere øker.
– Det har blitt stor interesse for Horsch. Med flere salgs- og servicepunkt har flere bønder fått mulighet til å bli bedre kjent med produktene, og vi har arrangert en rekke fagkvelder med fokus på nettopp Horsch, forteller produktsjef Ingar Høgmoen hos Norwegian Agro Machinery.
I tillegg framhever Høgmoen at 2018-sesongen var den første med en Horsch trailersprøyte i Norge, og effekten av å kunne demonstrere en Leeb LT på norsk jord, er at det til neste sesong allerede er bestilt fem nye.
– Jan Erik Brotnow, som kjøpte den første sprøyta, har vært en fantastisk ambassadør. I tillegg til å stille opp i en video der han forklarer detaljert om sprøyta, har han velvillig tatt imot andre nysgjerrige bønder som har ønsket å bli bedre kjent med mulighetene som ligger i sprøyta.
SE VIDEOINTERVJU: Horsch Leeb 4 LT hos Jan Erik Brotnow
Godt innsalg for 2019
Nå som vekstsesongen er avsluttet for i år, har fokus vært rettet mot 2019.
– Innsalget av produkter for levering neste år har vært over forventningene. I tillegg til sprøytene, har vi solgt bra med kultivatoren Terrano FG og såmaskina Pronto DC, og vi jobber fortsatt med mange potensielle kunder av sistnevnte, forteller Høgmoen.
LES OGSÅ: Slik fungerer Horsch SingularSystem
Kursing og opplæring
I tillegg til en økt maskinpopulasjon, vil det til neste sesong være et betydelig større antall mekanikere som kan Horsch-produktene å kjenne. Økt produktkunnskap i hele organisasjonen er helt essensielt for å gi god kundeservice.
– Vi vil stille forberedt, og skal ha godt utdanna personell for å møte kunden når kunden trenger oss. Horsch produktene er topp moderne, og de som produsent stiller krav til oss om grundig opplæring, før vi får selge deres produkter. De siste ukene har vi hatt personell både på nivå 1 og 2 av sprøyte-kurs, og senest nå fire mekanikere på nivå 1 og 2-kurs for såmaskiner og harver, forteller servicesjef Ole Morten Thoresen.
SE VIDEO: Storstilt jordarbeidingsdemo med Horsch
Møtte grunnleggeren av Horsch
En av mekanikerne som deltok er Martin Dalsberget fra Lena Maskin avd. Rudshøgda. Når vi snakker med han på vei hjem fra kurset, er det en svært engasjert kar vi har på tråden.
– Det var veldig inspirerende! Vi har lært alt fra oppbygning og grunninnstillinger, til det mest avanserte av funksjonalitet, forteller Martin.
Sammen med kollegene fra Norge fikk de ikke bare et grundig kurs, de fikk også et unikt innblikk i familiebedriften og deres tanker om framtiden.
– Sjefen sjøl, Michael Horsch, ville komme og snakke med oss. Det som kun skulle være en kort prat, ble halvannen time sammen med et fyrverkeri av en person. Han fortalte at han kunne våkna opp 3 om natta, ha en lysende idé, som han da måtte løpe ned på tegnebrettet for å få ned på papiret. Kona trodde han var gal, ler Martin over telefon.
– Jeg tror ikke han sover så mange timer i døgnet, legger han til.
Nye, innovative produkter på vei
At grunnlegger, medeier og konstruktør Michael Horsch tok seg tid til en eksklusiv prat med de fire norske mekanikerne, var en stor opplevelse.
– De satser stort de gutta der. Og det er mye som er på tur, som skal vises på Agritechnica neste år, forteller Martin, som forteller at de fikk en sniktitt på flere eksempler.
– Det kan vi imidlertid ikke si noe mer om. Det er hemmelig, fastslår mekanikerne.
En bedrift i vekst
Det som i 1981 ble startet som utvikling av maskiner for eget bruk, da de ikke fant det de trengte i markedet, har gjennom årene utviklet seg til å bli et konsern med flere fabrikker. Siste tilskudd på lista er en fabrikk i Brasil, et av verdens største jordbruksland. Produktene til det norske markedet kommer imidlertid fra henholdsvis hovedsete i Scwandorf og Ronneburg (kultivatorer og såmaskiner), samt Landau (sprøyter) – alle i Tyskland.
– I dag omsetter Horsch for 360 millioner euro og har 1 600 ansatte over hele verden, forteller produktsjef Høgmoen.
LES OGSÅ: Horsch Pronto – høy såpresisjon i høy hastighet
Opptatt av små og store markeder
Også mekaniker-gjengen på kurs fikk et innblikk i bedriftens vekst.
– Michael Horsch kom direkte fra Brasil, hvor han hadde vært for å inspisere oppstarten i den nye fabrikken. Som i Europa er de veldig opptatt av praktiske tester, de har blant annet en egen testgård i Tsjekkia, og i Brasil hadde de startet samarbeid med en skikkelig storgård. Sprøytinga ble utført med 7-8 fly, og de nyttet de samme flyene for å reise på kaffebesøk hos naboen, forteller Martin Dalsberget.
Store forhold i Brasil til tross, Michael Horsch viste stor interesse for det norske markedet også.
– Han var veldig interessert i landbruket i Norge, størrelse på gårdene og størrelse på utstyret vi bruker. I tillegg var han veldig opptatt av hvordan vi synes det var å jobbe med Horsch, og hva vi mente om deres produkter. Det var lærerikt og inspirerende, avslutter mekanikeren fra Ringsaker.
SE VIDEOINTERVJU: Horsch Pronto 6 DC på Jarlsberg Hovedgård