Den første Samson-tankvogna gjennom Norwegian Agro Machinery er nå solgt.
– Det er kjempeartig! Vi gleder oss mye til å få vogna til Norge, kjøre den i gang og få vise den fram, forteller Stig Fossum, selger hos CF Maskin Melhus.
Det var han som på Agroteknikk signerte en Samson PG II 16 til en kunde på Oppdal.
Ekstremt driftssikre
Vogna skal leveres i april, og Fossum forteller at det i salgsområdet hans er stor interesse for vognene fra den danske gjødselvognspesialisten.
– Interessen er stor blant entreprenørene som vil ha en effektiv vogn, og ikke minst tenker på det med holdbarhet. Det er der Samson skiller seg ut, framhever Fossum.
Han forteller at det eksempelvis går ei vogn fra 2002 i området, og den er fortsatt av topp kvalitet.
– Samson har ekstremt driftssikre vogner. Når en kjøper et premium-produkt som dette er det totalen over hele linja etter 10-15 år du må se på, og da kommer Samson veldig godt ut, poengterer selgeren.
Hurtige deleleveranser
Han forteller videre at CF Maskin Melhus, som Samson-forhandler, kan tilby kundene sine god oppfølging.
– Deleleveransene går nå direkte fra Danmark over natt. Det er viktig for entreprenørene, at reservedelslogistikken er på et sånt nivå. Da er vi på CLAAS-nivå, også her, smiler Fossum.
– En entreprenør kan ikke vente 2-3 døgn på deler.
Lesser 16 m3 på halvannet minutt
I Danmark er det også smil om munnen på eksportansvarlig for Norge, Svend Skov Olesen.
– Jeg vil gratulere den norske kunden. Her får han en profesjonell tankvogn med stor kapasitet.
Vogna er utrustet med en lessekran med kapasitet på intet mindre enn 10-12 kubikkmeter i minutter.
– Man fyller vogna på 1,5 minutt, det er med å gjøre det effektivt. I Norge er det enda mer utfordrende med kort sesong og kort tidsrom for å kjøre ut gjødsla. Så det er bra med stor kapasitet, sier eksportsjefen.
– Utover det, så er det ikke en vakuumvogn, så derfor er den også en del lettere. Vi sveiser sammen selve tønnen, så er den rund. Men så skjærer vi bort 30 prosent, og legger inn en ramme som vi sveiser inn i den delen vi har sveiset bort. En må ikke da ha noen dobbel ramme, alt er i ett, forteller Skov Olesen.
Lavt tyngdepunkt og store hjul
Konstruksjonen sørger også for tyngdepunktet blir lavere, og vogna blir mer stabil.
– Egenvekt og stabilitet er to framtredende faktorer for Samson-vogner, det kommer til nytte når vi kjører i terreng som i Norge. Kunden har også valgt store, gode dekk, i dimensjonen 800/50R34. Den er med andre ord riktig godt utstyrt, og har i tillegg hydraulisk fjøring på akslingene.
Store dekk betyr også at den er bedre å trekke i terreng, og at den bærer godt.
Regelverk skjerpes internasjonalt
Alle Samson-vogner er forberedt til å montere slangebom eller nedfelder, eller forberedt for framtiden, som Skov Olesen vil si det.
– På nåværende tidspunkt er det ikke så mange regler i Norge, for hvordan en sprer gjødsla. Men jo bedre enn sprer den, jo mer kan en spare på fakturaen fra Yara. Det er et vesentlig poeng, og det er derfor vi bygger alle Samson-vogner som en redskapsbærer, forteller Svend, og legger til at Danmark har hatt forbud mot å spre gjødsel i lufta siden 1996.
Det samme regelverket er nå på vei i Tyskland, og Samson som satser tungt globalt, tror flere land vil følge etter.
– I Tyskland er nytt regelverk på plass, og innen 5 år skal all gjødsel bringes ut på jordene enten med slange i voksende åker, eller nedfeldes. Om vi bruker slangebom eller nedfelder vil du få mye bedre kontroll på fordeling i arbeidsbredde, og det lønner seg derfor å ha en vogn som er forberedt for dette, mener Svend.
Brukervennlig betjening
På vogna som skal til Oppdal monteres det en enkel, tradisjonell spredeplate, hvor føreren får god kontroll over mengden som kjøres ut.
– Doseringsutstyret valgte kunden å ta med i siste forhandlingsrunde på messa. De gikk for SlurryMaster 6000, hvor man kan definere og kjøre ut riktig mengde per dekar, uavhengig av hastighet. En taster inn arbeidsbredden, som kan variere ut fra gjødseltype, deretter er det bare å kjøre.
Ute på jordet holder det med kun ett trykk når en skal starte og stoppe spredning, så skjer resten som vendeteigsautomatikk.
– Det er utrolig «nemt», avslutter eksportsjefen.