En JAGUAR 940 utgjorde midtpunktet på Norwegian Agro-standen på Agroteknikk. Der slo vi av en prat med salgsansvarlig for JAGUAR hos CLAAS, Hubert Erdmann, som blant annet lot seg imponere over interessen og ikke minst messa i seg selv.
Se intervjuet i videoen over, eller les det i tekst her:
Her, midt i senter av vår stand hos Norwegian Agro, står vi rett ved siden av en stor maskin. Og det ser ut som den viktigste maskinen på standen, hva er det?
– Dette er en JAGUAR 940. Jeg tror det er en av de mest suksessfulle maskinene vi har her, fra CLAAS. JAGUAR 940 er en modell i det mellomste hestekraftområdet. Vi har modeller fra 300 og opptil 800 hestekrefter, og i Norge, etter hva jeg har lært i går og i dag, så er tett på 500 hestekrefter tilstrekkelig. Den passer perfekt!
Du jobber i Harsewinkel hvor dere bygger disse maskinene. Kan du fortelle litt om hvordan du bygger disse maskinene, og har dere noen kunder i Norge, med noen erfaringer dere har lært av?
– Ja, vi bygger disse maskinene året rundt. Et antall på cirka 1 300 maskiner hvert år. Det gjør oss til markedsleder i verdensmarkedet. Vi er litt stolt av det, men det kan vi også være. Det er et godt produkt, og vi er ganske suksessfulle. Det vi har lært av Norge, det er at dere bruker JAGUAR for det meste for grashøsting. Og i dag har jeg lært at innhøstingsforholdene ofte er krevende, det er store grasavlinger, men også noen steiner. Og noen ganger mer stein enn det vi kjenner til fra forholdene vi har nede i Europa, i Tyskland og Frankrike. Da får vi særlig nytte av noe spesielt utstyr vi har, som for eksempel steindetektorer, som holder de største ødeleggelsene borte fra maskinen.
Denne maskinen har blitt kjørt denne sesongen, og jeg tror kundene som kjøpte den er ganske imponert. De hadde en annen JAGUAR tidligere, og nå valgte de lufttrykksregulering både foran og bak. Er det vanlig for dere å selge JAGUAR med det?
– Det er ikke vanlig, men det kommer mer og mer. Kundene bruker disse maskinene på eng, og enga har den utfordringa at en ikke kan pløye den mellom avlingene. Enhver skade du påfører enga, den vil bli værende der. Med disse relativt tunge maskinene, forsøker man å redusere marktrykket så mye som mulig, og vi kan regulere lufttrykket på både bak- og framaksel. Fortløpende mens vi kjører, fra hytta. Ved veikjøring kan 2,0 bar være riktig for å sikre stabil kjøring på veien, deretter kan en redusere lufttrykket lavere enn 1,0 bar på under tre minutter. Og vice versa. Når du kommer til jordet, trykker du bare på én knapp, så er du nede på lavt lufttrykk så du også får roligere bevegelser og større bæreflate. Og så fort du er ferdig med skiftet, kanskje to minutter før du er ferdig, trykker du på knappen for veitransport, og dekkene pumper seg opp og du er klar for å kjøre på veien igjen.
Interessant system, og jeg vil bemerke at CLAAS nå har introdusert ettermonterbare løsninger for lufttrykksregulering, for enhver traktor eller et hvert dekk. Vi kan tilby det til alle våre traktorer, og også for hengere. Så det er en imponerende og interessant løsning, særlig for våre forhold i Norge, med utfordringene med jordpakking. Men, hva synes du om Agroteknikk?
– Førsteinntrykket er at det er som en familiemesse. Den er relativt liten, men den er imponerende. Det er en veldig flott CLAAS stand, og jeg synes arenaen er et godt utgangspunkt for å få tilbakemeldinger fra kundene, og bruke det til videre utvikling av våre maskiner. Jeg snakket med noen kunder her til morgenen, og de ga meg konstruktive tilbakemeldinger, så jeg tar med meg nyttig informasjon hjem.
Les historien om JAGUAR her. (NB: Engelsk språk)
Milepæler i JAGUAR-historien:
- 1972: 60 SF, den første selvgående finsnitteren med torekkers bord for maishøsting, blir bygget av CLAAS.
- 1973: JAGUAR-navnet dukker opp for første gang, I det 80 SF blir introdusert.
- 1994: CLAAS sin JAGUAR nummer 10 000 blir bygget.
- 1998: Kun fire år etter ruller JAGUAR nr. 15 000 ut av fabrikken i Harsewinkel.
- 2004: JAGUAR nummer 20 000 blir bygget.
- 2008: JAGUAR nummer 25 000 blir solgt til en amerikansk bonde fra Wisconsin. Den nye maskinen er toppmodellen 980, mens JAGUAR-eierskapet allerede hadde started 20 år tidligere med en JAGUAR 820.
- 2011: En svartlakkert spesialutgave av JAGUAR 980 blir vist på Agritechnica, og markerer med det at JAGUAR nummer 30 000 er bygget.
RELATERTE ARTIKLER OM CLAAS JAGUAR
– Styrken ligger i farta på dette
Høstet hele kornarealet med CLAAS JAGUAR
Slåttonn med Tempo Gras og 2 x CLAAS JAGUAR 850
Maishøsting hos Skoger Samdrift med CLAAS JAGUAR 940