CLAAS presenterer JAGUAR 990 som ny finsnitter-toppmodell i 900-serien.
Den nye toppmodellen blir ikke bare den sterkeste, på JAGUAR 990 får du også TERRA TRAC belteunderstell, om du ønsker det. Felles for alle nye JAGUAR-modeller er at de overholder utslippskravet Stage V, dessuten inneholder både 900-serien og 800-serien et nytt betjeningskonsept med CEBIS TOUCH og mange andre forbedringer.
Maksimal effektivitet med opptil 925 hestekrefter
Med JAGUAR 990 økes den maksimale motoreffekten i 900-serien til 925 hestekrefter. V12-motoren fra MAN har et slagvolum på 24 liter. Den er også montert i JAGUAR 980, her i en versjon med 850 hestekrefter. Den sekssylindrede rekkemotoren MAN D4276 i JAGUAR 970 er ny. Den har en effekt på 790 hestekrefter og et slagvolum på drøyt 16 liter. Nesten tre liter slagvolum per sylinder gir sikkerhet for en stabil effektkarakteristikk. Dermed når JAGUAR 970 de beste verdier i sin effektklasse målt på forbruk pr. tonn høstet materiale.
Likeledes har JAGUAR 960 og 940, og i 800-serien JAGUAR 880 og 860, fått økt motoreffekt. Alle de nye motorene oppfyller utslippskravet som gjelder på de enkelte markeder. Eksosen i JAGUAR 960-840 renses med selektiv katalytisk reduksjon (SCR) kombinert med et dieselpartikkelfilter (DPF).
Nye CEBIS TOUCH til alle JAGUAR-modeller
Den nye CEBIS TOUCH terminalen gir føreren hurtig og enkel adgang til alle maskinens funksjoner. De viktigste funksjonene kan stilles inn direkte med knapper i armlenet.
Betjeningen av JAGUAR skjer intuitivt og krever ingen forkunnskaper. Dermed blir nye førere også raskt i stand til å betjene maskinen sikkert, og kan utnytte dens potensiale fullt ut. Føreren kan betjene JAGUAR på fire måter alt efter behov:
- Et enkelt trykk på berøringsskjermen, og den nye CEBIS terminalen reagerer med direkte adgang til alle maskinfunksjoner.
- Syv innstillinger kan programmeres som favoritter og hentes frem med vippeknapper på CMOTION kjørespaken
- CEBIS dreietast og trykktast
- Direkte innstilling med knapper i armlenet
CEBIS terminalen kan justeres på mange måter, så det oppnås optimalt utsyn under alle forhold. Fra sin normale stilling i førerens synsfelt kan den dreies helt til høyre, så den er plassert ved siden av armlenet. Dermed har føreren optimalt utsyn over hele frontutstyret. En ny rattstamme gir mulighet for optimal tilpasning av rattet til førerens behov. Den nye dynamiske styringen gjør det enda mer komfortabelt å kjøre med maskinen.
Opptil 10 km/t er det nok med en 2/3 dreining av rattet for å dreie hjulene helt. Fra 10 til 20 km/t økes den nødvendige dreining av rattet dynamisk. Fra 20 km/t bruker man igjen det fulle antall rattomdreininger til dreining av hjulene, så kjøringa ved høy hastighet kan skje sikkert. Den dynamiske styring aktiveres i CEBIS. Rattomdreiningene kan til enhver tid tilpasses.
Nyhet: CEMOS AUTO PERFORMANCE regulerer motoreffekten og kjørehastigheten
Med CEMOS AUTO PERFORMANCE holder JAGUAR det innstilte motorturtall konstant og regulerer motoreffekten og kjørehastigheten etter mengden av materiale. Når materialmengden stiger, økes motoreffekten, og deretter faller kjørehastigheten.
Ved en mindre materialemengde reduseres motoreffekten automatisk. Dermed holdes motorturtallet konstant, og det oppstår ikke plutselige belastningsendringer. Det fører til ensartet materialstrøm, samtidig med høy driftssikkerhet og lavere drivstofforbruk. Føreren avlastes, ikke minst i krevende høstesituasjoner.
Presis dosering av ensileringsmiddel til førsteklasses fôrkvalitet
De intelligente systemene i JAGUAR danner grunnlaget for en førsteklasses fôrkvalitet, enten med presist doserte ensileringsmidler fra den 375 liter store tanken eller i høyt konsentrert form fra den nye ACTISILER 37. Denne tanken har doble vegger som beskytter ensileringsmiddelkonsentratet, også når utendørstemperaturene er høye. Pumpa gir mulighet for presis dosering på 0,2-20 l/t eller – basert på gjennomstrømning – på 10-50 ml/tonn.
Tørrstoffet som beregnes av NIR-sensoren fungerer som innstillingsreferanse for snittelengden og ensileringsmiddel. Ut over tørrstoffinnholdet beregner NIR-sensoren forskjellige innholdsstoffer, eksempelvis råprotein, fiber og sukker, avhengig av høstmateriale. Målerverdiene kan senere benyttes som datagrunnlag for dokumentasjon.
CEBIS informerer føreren oversiktlig om det automatiske samspillet mellom snittelengden og ensileringsmiddeldoseringen på den ene side, og det målte tørrstoffinnholdet på den andre siden.
Ny V-MAX-sylinder og hydraulisk for-komprimering som standard på JAGUAR 900
Med 42 kniver og en snittefrekvens som er økt til 25 200 snitt/min., er den nye knivtrommelen V-MAX 42 meget effektiv. Ved full utnyttelse av motoreffekten sikrer den en førsteklasses snittekvalitet ved korte snittelengder på 3,5 til 12,5 mm. Til lengre snitting i gras og SHREDLAGE kan sylinderen arbeide med en tredjedel av knivene. Den nye V-MAX 42 fås som ekstrautstyr til JAGUAR 990, 980 og 970.
Den hydrauliske for-komprimeringen med intelligent styring sørger for ensartet god snittekvalitet og er blitt standardutstyr i 900-serien. Hydraulikksylindre med trykkakkumulatorer tilpasser automatisk komprimeringskraften til forskjellige materialer og skiftende tykkelser på lagene, ved hjelp av forskjellige karakteristikker. Denne løsningen sikrer ensartet snittekvalitet selv under vanskelige forhold.
Innføringshuset er endret så driftssikkerheten er helt i topp. Den forsterkede innføringsvalsen er dimensjonert til maksimal kapasitet, større lukkeplater i komprimeringsvalsenes sider reduserer urenheter og støy. Innfestinga av valsene med klips gjør vedlikehold lettere.
Den markant bedre tetting av slipesystemet på sylinderhuset nedsetter mengden av urenheter som kommer inn, og reduserer støy. Levetiden på sylinderlagrene er blitt fordoblet. Flat-face koblinger gir enklere vedlikehold av innførings- og sylinderhuset.
TERRA TRAC – perfekt integrert og smal ved landeveiskjøring
Grunnet sin flere årtier lange erfaring med TERRA TRAC har CLAAS fått integrert de tekniske komponentene perfekt på den nye JAGUAR 990 og 960. Det pendlende opphenget gir mulighet for å arbeide selv under de vanskeligste forhold. Belteunderstellet kan pendle 10° oppover og 13° nedover. Bevegelsen begrenses av en stabil lås både for- og nedover.
På eng-arealer kommer TERRA TRAC skånsomme behandling av vendeteigen til sin rett. Ved kjøring i sving trykkes støtterullene hydraulisk ned, mens den forreste drivrulle hever seg, så kontaktflaten reduseres med cirka en tredjedel. Det gir en markant reduksjon av skader i grasbakken, da skjæreeffekten i forbindelse med vendingen reduseres. Målinger fra Fachhochschule Kiel har vist at marktrykket er lavere enn på en hjulmaskin, selv når støtterullene er trykket helt ned.
JAGUAR 960 TERRA TRAC setter også nye standarder ved landeveiskjøring. Med beltet på 635 mm holder den seg under en totalbredde på 3 meter. Med det 890 mm brede beltet holder maskinen seg under en totalbredde på 3,5 m. Det avfjærede belteunderstellet gir mulighet for å kjøre med en hastighet opptil 40 km/t med en førsteklasses kjørekomfort.
Den forlengede akselavstanden betyr at servicerommet blir markant større, og at der er lett adgang gjennom serviceklaffene over beltene. For eksempel kan corn-crackeren lett avmonteres over det høyre beltet.
JAGUAR 800 med sterkere drivlinje
Også JAGUAR 800 oppgraderes, blant annet er drivlinja til frontutstyret forsterket. Snitterens foraksel og firetrinns transmisjonen er også gjennomgripende endret, og dermed kan DIRECT DISC 600 også benyttes på JAGUAR 880 og 870.
Systemtrykket er økt hvilket har gitt en 11 prosent økning av trekkraften på den hydrostatiske fremdriften på JAGUAR 800. Det gir reserver selv under de vanskeligste forhold. I tillegg blir 800-serien også utstyrt med det nye CEBIS betjeningskonseptet.