Et rekordhøyt salg, en vellykket introduksjon i ny lederrolle og en god evne til å veilede andre var deler av begrunnelsen for prisutdelingen.
– Jeg er ikke så fryktelig PR-kåt, så det er ikke akkurat dette jeg synes er mest artig.
For de som kjenner Fredrik Bergan, vet en nøyaktig hvor rett-fra-levra mannen er. Åpningssitatet kommer derfor ikke som noen overraskelse, når vi ringer for å intervjue han om Årets ildsjel-prisen, som han ble tildelt under Norwegian Agros årlige Kick-off.
Hyggelig å bli satt pris på
48-åringen fra Re i Vestfold går imidlertid med på en liten prat, og innrømmer ganske raskt at han synes det er hyggelig å bli satt pris på.
– Når en bruker så mye tid på jobb, og ofrer så mye på hjemmebane, da er det det er veldig positivt og hyggelig at arbeidet en gjør blir satt pris på, sier Fredrik.
I løpet av det siste året har mye skjedd i bedriften Bergan Maskinsalg, som faren Aage etablerte tilbake i 1985. Etter 33 år ved roret overlot Aage bedriften til sønnen nå i år.
– At jeg overtok som daglig leder er en naturlig sak, for fatter’n har «nådd alderen». Og i forbindelse generasjonsskiftet var det en god løsning og ikke minst veldig positivt at Norwegian Agro var interessert i å gå inn og kjøpe en andel av hans aksjer.
Langsiktige partnere
At den nye og relativt ferske importøren av hovedleverandøren CLAAS, skulle ende opp som aksjonær i deres bedrift, var på ingen måte selvsagt. Men Fredrik og Aage vektla et langsiktig perspektiv, da de tok valget.
– I forbindelse med at Danish Agro nå går inn med CLAAS over hele Baltikum og Norden, så blir de ikke noen døgnflue. Det ville ikke vært aktuelt å selge til noen som ikke tenker langsiktig, understreker Fredrik.
– Det samme synet lå bak da tok vi valget om å gå videre med CLAAS i 2016. CLAAS var for oss den mest komplette og langsiktige samarbeidspartneren, som vi også har bygd forretningen rundt siden 1985. På samme vis blir det med Danish Agro og Norwegian Agro Machinery, de vil satse på CLAAS i lang tid framover. Gjennom dette har vi sikret videre framdrift for bedriften og våre ansatte, framhever Fredrik.
Store svingninger i treskersalget
Maskinforretningen han nå leder omsatte i 2018 for drøye 70 millioner kroner, et tall som har variert, og ganske sannsynlig vil fortsette å variere i årene som kommer.
– Treskersalget i år er vel egentlig litt som forventet, forklaringa ligger i stor grad i fjoråret. Etter den knusktørre sesongen i fjor, ville mange se hvordan årets sesong ble før de gjorde mer. Vi var i kontakt med flere som hadde gått med investeringsplaner, men som satte disse på vent for å se hvordan årets sesong ville bli. Men etter at treskinga starta, og særlig nå inn mot 2020-sesongen, har det vært veldig mange signaler om folk som tenker på å bytte tresker. Det er en helt annen optimisme nå, fastslår Fredrik, som til årets sesong leverte tre treskere.
Til sammenligning var antallet 16 til 2016-sesongen.
Grasutstyr på løpende bånd
Traktorsalget utgjør en annen stor del av omsetningen for Bergan Maskinsalg, og her ligger bedriften an til å nå de fastlagte målene i budsjettet.
– Kampanjen vi hadde på ARION 440 i vår og sommer slo veldig an i markedet vårt, fastslår Fredrik.
Lite kan imidlertid måle seg med salget av CLAAS grasutstyr, og det er særlig dette Fredrik fikk skryt for av prisutdeler Michael Husfeldt, administrerende direktør hos Norwegian Agro Machinery.
«Det siste året har det skjedd mange endringer hos Bergan Maskinsalg, og Fredrik har stått midt i denne prosessen. Du har tatt ansvar for ikke bare å tre inn i en ny rolle som daglig leder. Du har også solgt et rekordantall grasprodukter i år», het det i Husfeldts tale.
– Det var et eventyrlig salg av CLAAS grasutstyr, og det var veldig spesielt at det foregikk også midt i sesongen. Hele juni var det fullt trykk og det er jo den måneden alle er i gang. Det slår vel alle rekorder i år, fastslår Fredrik, som fremhevet et godt lagarbeid som suksessfaktor.
– Det var en kamp å klare håndtere henvendelsene, framskaffe produktene, klargjøre og levere. Det meste skulle skje fra den ene dagen til den andre, men det var utrolig moro og veldig artig for hele forretningen her. Verksted og delelager gjør en formidabel innsats, uansett når på døgnet. Dette, og det at vi klarte å levere redskaper på løpende bånd, er definitivt noe av årsaken til at det ble så mange salg, mener Fredrik.
Dyrsku’n – en messe som gir salg
Også på Dyrsku’n i september ble det nye salg av blant annet CLAAS rundballepresser, og deres årlige tilstedeværelse på landets største landbruksutstilling, var noe Husfeldt trakk fram i sin tale.
«Du har stått i bresjen sammen med din far for å tilrettelegge for nok en suksessfull Dyrsku’n».
– Dyrsku’n er for oss den viktigste arenaen og salgsmessa gjennom året. Vi har vært på plass siden 1986, det er ikke ett år vi ikke har vært der. I og med at vi opererer i Vestfold og Telemark, der hoveddelen av folka som kommer til Dyrsku’n kommer fra, er det en særdeles viktig arena, og det er derfor vi legger ned så mye ressurser i det, forklarer Fredrik.
Gir forhandlerkolleger støtte
På årets messe var forhandlerkolleger fra hele Vest- og Sørlandet med og bemannet standen, deriblant tre nye ansikter fra Traktor og Maskin, Norwegian Agros nye forhandler i Agder. Disse har Fredrik allerede etablert samarbeid med, noe Husfeldt poengterte.
«Du har tatt vår nye forhandler i Kristiansand under dine vinger og støttet dem med både produktoverlevering og kvalifisert, god daglig støtte. Dette blir lagt merke til, og vi er meget takknemlig for din innsats på så mange områder Fredrik».
– Det er veldig positivt at det har kommet på plass en ny forhandler i Agder, for det er et veldig stort og viktig område for CLAAS grasutstyr. Vi har fått en del henvendelser i perioden før Traktor og Maskin kom i gang, men det sier seg selv at vi ikke kan håndtere Agder herifra. Derfor har vi hjulpet dem i gang med noe grasutstyr. Jeg var blant annet nede og hjalp dem med igangkjøring av den første pressa deres. De er avhengig av å få solgt noen maskiner for å komme opp å gå på egne bein, det er eneste måten å lære på, mener Fredrik, som lover full støtte til kollegene i sør.
– Kundene skal vite at det står folk bak når man kjøper et CLAAS-produkt, som er klare til å hjelpe. Både fra Norwegian Agro, oss i Bergan Maskinsalg og på sikt også de ivrige karene i Kristiansand. Jeg er sikker på at de vil lykkes.
LES OGSÅ: Suksessrik messedebut for Traktor og Maskin
Motiveres av høy aktivitet
Apropos det å lykkes som nykommer, utfordrer vi Fredrik på hva han ville gjort om han stod i daglig leder for Traktor og Maskin, Trond Widar Løyning, sine sko.
– Det handler om hvor man vil. Det handler om å bygge tillit. Man kan gjøre som alle andre, men da kommer du ingen vei. Du må gjøre en forskjell, du må gjøre noe mer. Jeg føler vi gjør litt mer. Vi strekker oss litt lengre, og bruker all den tid som er tilgjengelig, eventuelt ikke tilgjengelig, for å få ting i gang. Både når det gjelder salg, men særlig service og ettermarked. Det er rart med det, når du har kommet dit vi er, og har bygd opp den imagen vi har, da gjør det vondt å kutte ned på servicenivået, erkjenner Fredrik.
– Men det koster mye tid, krefter og penger, å holde det nivået. Det er tider man tenker på om det er riktig å bruke all tid på dette. Men så lenge ting handles, folk er fornøyd og det er aktivitet – så er det moro igjen, fornøyde kunder er den beste inspirasjon, og da er det bare å holde trykket oppe!
En oppbygningsfase som aldri tar slutt
– Jeg vil anbefale den nye og friske gjengen hos Traktor og Maskin å søke etter å være best på service, deler og tilgjengelighet. Det krever fryktelig mye energi, men en må strekke seg etter det. Vi prøver å strekke oss etter å være best i klassen, for da kommer gjerne handel nummer to og tre. Det handler om å bygge tillit. Det er det å ta telefonen, å følge opp og prøve å være tilgjengelig – alltid!
En løsning kunne selvsagt vært å bemanne opp, men i en svært konkurranseutsatt bransje, er det vanskelig å finne økonomisk rom for nettopp det.
– Det er ikke bare å putte på flere folk. «Det blir vel bedre, tenker en. Det roer seg vel». Men det har vel bare økt og økt for vår del. Jeg har ofte tenkt at vi er i en oppbyggingsfase, og det krever litt ekstra, men den fasen har aldri tatt slutt, smiler Fredrik, som fikk følgende skussmål i Michael Husfeldts tale:
«Du besitter en meget høy produktkompetanse på de aller fleste produkter og tar gladelig ansvar om andre kommer til kort. Kundene i ditt område har stor respekt for deg og dine kollegaer hos Bergan. Vi ønsker deg og dine all hell og lykke på veien videre!»
LES OGSÅ: Denne gjengen har levert et nytt CLAAS grasprodukt hver dag i juni