Hopp til innhold
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss

Lena Maskin vil drive framtidens landbruksverksted

God kundeservice er viktigere enn noen gang. Derfor jobber Lena Maskin beinhardt etter målsetningen om å være «best når det gjelder».

Trendene kjenner vi godt. Antallet bønder her til lands går ned, avstandene mellom jorder og verksteder blir lengre, og maskinene blir dyrere og ikke minst mer avansert. Så hva skal til for å drive framtidens landbruksverksted? Temaet stod øverst på agendaen da Lena Maskins verkstedledere var samlet til kurs denne uka.

Rekruttering

Jan-Roar Nordal, ettermarkedssjef hos Norwegian Agro Machinery.

Ettermarkedssjef i Norwegian Agro Machinery, Jan-Roar Nordal, med 30 års fartstid i bransjen, ledet kurset. Han forteller at den største utfordringen han ser, er rekrutteringsspørsmålet. Av den grunn hadde Nordal med seg Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole, som Norwegian Agro samarbeider tett med for kursing av mekanikere. Janssen ga kursdeltakerne et inspirerende innblikk i mekanikerens hverdag og bakgrunn.

– Hvem er landbruksmekanikeren? Og hva forventer du som verkstedleder av landbruksmekanikeren?

Jansen utfordret og skapte engasjement. Særlig rundt samarbeidet mellom for- og ettermarked, og hvordan mekanikeren kan være med i salgsprosesser. Og svaret rundt rekruttering, det var Janssen tydelig på.

– Hvor enkelt er det å få tak i en ny mekaniker? Det er så godt som umulig, uansett hvor du er i landet. Løsningen ligger i å ta inn lærlinger, oppfordret Janssen.

Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole.

Nye arbeidsoppgaver

En annen bransjeutfordring Nordal fremhever handler om bunnlinje, det å skape lønnsomhet i drifta.

– Vi ser jo at vi har mange gode mekanikere, og de gode mekanikerne tar vi ofte og putter inn på et verkstedkontor og lager verkstedledere av dem. Vi føler at de er dyktige på fag, men de mangler erfaring med å drive butikk. Så det har vært en liten kjepphest for meg i mange, mange år, for jeg har sjøl vært i samme situasjon. Å prøve få de gutta til å lære seg hvordan det er å drive et verksted.

Blant hovedtemaene under denne bolken var det Nordal omtaler som ledetid, tidsrommet fra kunden tar kontakt til han får tilbakelevert en ferdig reparert eller servisert maskin.

– Her har vi mye å lære av bilbransjen, og hvordan de håndterer sine kunder, fortalte Nordal.

Best når det gjelder

Erik Bergum og Rune Evensen, verkstedledere hos Lena Maskin avdeling Lena og Rudshøgda.

Etter to dager på kurs var det en inspirert gjeng som dro hjem til sine verksteder.

– Det har vært mange nye innspill i hvordan vi skal fremgå med kundebehandling og ovenfor de ansatte, forteller Erik Bergum, verkstedleder på Lena Maskin avd. Lena.

Sammen med kollega Rune Evensen på Lena Maskin avd. Rudshøgda, er Bergum leder for henholdsvis fire og seks mekanikere, som hver dag jobber for å oppfylle Lena Maskins slagord:

– Når det gjelder at Lena Maskin skal være «Best når det gjelder», så er det jo å prøve yte servicen til en kunde når dem trenger det. Og at vi da har et mannskap som er sterke faglige. Derfor satser vi mye på kurs og god kunnskap. Også har vi et fint delesystem hos CLAAS, som gjør at vi får deler raskt. Det er en av forsene som jeg hvertfall synes er kjempefint, forteller Evensen.

Martin Dalsberget utfører førstegangsservice på AVERO 240.

Ikke attraktive nok?

På spørsmål om hva som skal til for å øke interessen for yrket, var svarene ganske så identiske.

– Vi må bli bedre på vise oss fram. Komme ut med kompetansene til folk vi har.

Det mener verkstedleder Erik Bergum, som får støtte av ettermarkedssjef Nordal.

– Vi framstår kanskje ikke interessante nok. Hvis du spør ti stykker på gata, «hva er landbruk?». Så vil jeg tro at du får noen svar som at det er noen som kjører rundt med en plog eller graver litt i jorda, og tar opp noen poteter, liksom. Vi er mye, mye mer enn det, og vi trenger å få markedsført oss på mye bedre måte. Vi må få fram at vi driver med avansert elektronikk og framtidsretta produkter, som vi trenger dyktige folk til å serve.

Hverdagen som landbruksmekaniker

Kåringa av Årets lærling er et fast innslag i forbindelse med Agroteknikk, og om ikke lenge vil årets vinnere presenteres. Men hvordan er egentlig hverdagen som landbruksmekaniker? Vi har tatt en prat med Martin Dalsberget fra Lena Maskin As avd. Rudshøgda:

Publisert av Norwegian Agro Machinery As Fredag 24. august 2018

.

Bestill service til din CLAAS maskin

Bestill service til din CLAAS maskin

Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Publisert: 27. mars 2025

Reisebrev fra Blæstad-studenter på besøk hos CLAAS

På rundreise i Tyskland før bachelor-studiet avsluttes.
Les mer

Publisert: 17. mars 2025

Har vi nok fôr, og hva har vi egentlig produsert?

Det er to sentrale spørsmål i Grovfôrpoddens sjuende episode.
Les mer

Publisert: 11. mars 2025

Tid for høsting

I sjette episode av Grovfôrpodden er vi opptatt av å bevare kvaliteten fra jordet og helt fram til fôrbrettet.
Les mer

Publisert: 6. mars 2025

Sekundering av slåttestart

I femte episode av Grovfôrpodden diskuterer vi ulike metoder for å finne optimalt høstetidspunkt.
Les mer

Publisert: 23. februar 2025

Husdyrgjødsla ligger i bunn som den viktigste ressursen

I episode fire av Grovfôrpodden er temaet gjødsling.
Les mer

Publisert: 16. februar 2025

Alternative grovfôrvekster i graslandet Norge

I tredje episode av Grovfôrpodden fordyper vi oss i mais, åkerbønner og korn.
Les mer

Publisert: 9. februar 2025

Antall slåtter er ikke valgfag om du ønsker god kvalitet

I andre episode av Grovfôrpodden legger vi en plan for grovfôrproduksjonen. 
Les mer

Publisert: 2. februar 2025

Hvilket grovfôr bestiller ditt fjøs?

I første episode av Grovfôrpodden fokuserer vi på «Fjøset bestiller».
Les mer

Publisert: 21. januar 2025

Ny serie om grovfôr fra AgroNytt og TINE

Søndag 2. februar lanseres første episode i Grovfôrpodden.
Les mer

Publisert: 19. desember 2024

Duun med enorm suksess i V-fresens rike

Rune Roland og Norwegian Agro Røn selger Duun VF253 som varmt hvetebrød.
Les mer
Hent flere

Om AgroNytt

AgroNytt er et kundemagasin fra Norwegian Agro Machinery, utgitt på både nett og papir. Ansvarlig redaktør for AgroNytt.no er Espen Syljuåsen.

[email protected]
www.norwegianagro.no

Administrer informasjonskapsler
Vårt nettsted bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen, og for å kunne gi deg forbedret og relevant innhold i vår kommunikasjon med deg. Dine preferanser er viktige for oss. Vi bruker bare de data som du gir ditt samtykke til, med unntak av nødvendige informasjonskapsler som må være tilstede for at vitale funksjoner på nettsiden skal kunne fungere.
Nødvendige informasjonskapsler Alltid aktiv
Disse informasjonskapslene er nødvendige for at nettstedets grunnleggende funksjoner skal fungere og kan ikke deaktiveres. Informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel å sende et kontaktskjema. Informasjonskapslenes funksjoner benyttes også til ivaretakelse av nettstedets design, sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk og analyse
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan våre gjester bruker nettsiden, slik at vi kan måle og forbedre opplevelsen på nettstedet vårt for deg som bruker. Dette kan være hvilke sider man besøker, hvor lang tid man er inne, hvordan man navigerer på nettstedet, ol. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Informasjonskapsler for markedsføring(fra tredjepart) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse og levere annonser med høyere relevant innhold, både innenfor og utenfor dette nettstedet, basert på dine interesser, adferd og aktive handlinger. Disse informasjonskapslene lar oss også kunne lese av resultater av de markedsaktiviteter som gjøres. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Vis innstillinger
{title} {title} {title}