Hopp til innhold
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss

Michael Horsch om klimaendringene: – Bøndene i Norden er vinnerne

Høyere temperaturer vil gi større muligheter for nordisk planteproduksjon, mener grunnleggeren av HORSCH.

«Landwirtschaft aus leidenschaft», «Farming with passion» eller «Lidenskap for landbruk». Maskinprodusenten HORSCH sitt slagord har preget selskapet siden Michael Horsch grunnla det hele i 1984. Utenfor hovedkontoret på hjemgården Sitzenhof, slo vi av en prat med den framoverlente maskinkonstruktøren.

(Arrtikkelen fortsetter under videoreportasjen)

– Vi har brukt slagordet i mange år, og det er trolig den beste beskrivelsen på hvordan familien jobber, og måten vi tenker. Når vi sier lidenskap for landbruk, så mener vi det. Nå kan jeg kun snakke for meg selv og familien som jobber i firmaet, men som du ser er vi på vår gård her. Vi har hovedkvarteret vårt på en gård. Veldig få selskaper som oss har hovedkvarter på en gård.

– Dette er vår egen gård, det er her vi har vokst opp og det er her alt startet. Det er her vi lærte hvordan vi skal dyrke uten å jordarbeide. Det var her vi lærte å respektere jorda, respektere plantene og respektere moder jord. Det er ikke alltid teknologi eller maskiner som løser alt, hvis du ikke forstår hvordan planter fungerer, hvordan jord fungerer, da vil ikke maskinene gjøre en god jobb. Det er derfor vår lidenskap for landbruk er ekte. Vi er selv bønder, og gårdsdrift er en del av vår forretning.

Rett utenfor fabrikkslokalene i Schwandorf ligger forsøksfeltene hvor HORSCH siden 1997 har demonstrert ulike jordarbeidings- og etableringsteknikker.

For dere driver mange hektar?

– Det som tilhører firmaet, som vår «sandkasse», er rundt 8 000 hektar. I tillegg har jeg et par brødre og en søster som starta med gårdsdrift øst i Tyskland tidlig på 90-tallet, så det er omtrent 3-4 ganger større totalt.

HORSCH er en familieeid forretning, hvorfor er det en styrke?

– Vi har den samme holdninger og den samme lidenskapen, men vi har ulik kompetanse. Det er veldig viktig. Hadde vi alle hatt den samme kompetansen ville vi kranglet hver dag. Det er nok den største verdien bak vår suksess.

Firmaet HORSCH ledes i dag av Theodor Leeb, Cornelia Horsch, Michael Horsch og Philipp Horsch. Sistnevnte er Michaels bror, og Cornelia er hans kone.

– Vi vet at suksessen ikke kommer fra en enkeltperson, den kommer fra familien. Den kommer fra en familieånden og den kommer fra den lidenskapen. Og det ser ut til vi får videreført denne lidenskapen til våre barn. Vi har ganske mange barn som forteller at de vil bli med i firmaet. Per i dag er det fire som har utdanning og jobbet med gårdsdrift. Mine to sønner har hatt ansvar for en gård med 3 500 hektar i fem år. Det var det de ønsket å gjøre, før de ble med i firmaet. Så det ser ut til at vi klarer å videreføre lidenskapen til neste generasjon. Og også lidenskapen rundt å jobbe sammen som en familie, ikke bare at én går foran og får de andre til svare ja, ja, ja. Det er vår felles tilnærming.

Bygge nye maskiner, utvikle nye ideer. Hvor kommer din inspirasjon og motivasjon fra?

– Sammen med mine brødre, som også er gårdbrukere og har en ny generasjon som skal ta over, har vi alltid tenkt på hva som kommer og hvordan man skal forbedre seg. Ulik jord, ulik jordarbeidingsstrategi, halmhåndtering og så videre. Det neste nå er mikrobiologi, det er veldig spennende. Vi har ansatt en mikrobiolog i firmaet, og begynt å bygge kompetanse gjennom forskning med organisasjoner og institutter. Gjøre forsøk på våre egne gårder, for vi vil lære mer om dette. Vi tror det er en del av framtida.

Mange norske HORSCH-kunder har vært her nede denne uka. Hva tenker du om framtida for landbruk i Norden?

– Trolig, når det kommer til planteproduksjon, er de nordiske bøndene trolig de største vinnerne i framtida. I Norge, Sverige og Finland. Fordi klimaendringer er absolutt reelle og det går raskere enn noen forutså. Det er det vi ser foregår i jordbruksområder over hele verden. Ekstremvær tar avlingene ned, og øker trusselen for matmangel. Jo lenger nord du er, jo mer vinner er du med tanke på klimaendringene. Jo lenger sør du kommer, hvor vi holder til, er du en taper med tanke på klimaendringene.

Og hvor befinner ditt firma seg om ti år?

– Det bryr meg ikke. Vi har oppnådd nok. Vi er ikke her for å bli de største, vi er ikke her for å gjøre alt rett. Vi er her for å ha det gøy, for å serve våre kunder og serve samfunnet. Og prøve å gjøre verden til en bedre verden. Hvor store vi er, bryr meg ikke. Men det ser ut som vi vokser. Vi vokser uansett.

Fornye noe i maskinparken?

Fornye noe i maskinparken?

Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Publisert: 27. mars 2025

Reisebrev fra Blæstad-studenter på besøk hos CLAAS

På rundreise i Tyskland før bachelor-studiet avsluttes.
Les mer

Publisert: 17. mars 2025

Har vi nok fôr, og hva har vi egentlig produsert?

Det er to sentrale spørsmål i Grovfôrpoddens sjuende episode.
Les mer

Publisert: 11. mars 2025

Tid for høsting

I sjette episode av Grovfôrpodden er vi opptatt av å bevare kvaliteten fra jordet og helt fram til fôrbrettet.
Les mer

Publisert: 6. mars 2025

Sekundering av slåttestart

I femte episode av Grovfôrpodden diskuterer vi ulike metoder for å finne optimalt høstetidspunkt.
Les mer

Publisert: 23. februar 2025

Husdyrgjødsla ligger i bunn som den viktigste ressursen

I episode fire av Grovfôrpodden er temaet gjødsling.
Les mer

Publisert: 16. februar 2025

Alternative grovfôrvekster i graslandet Norge

I tredje episode av Grovfôrpodden fordyper vi oss i mais, åkerbønner og korn.
Les mer

Publisert: 9. februar 2025

Antall slåtter er ikke valgfag om du ønsker god kvalitet

I andre episode av Grovfôrpodden legger vi en plan for grovfôrproduksjonen. 
Les mer

Publisert: 2. februar 2025

Hvilket grovfôr bestiller ditt fjøs?

I første episode av Grovfôrpodden fokuserer vi på «Fjøset bestiller».
Les mer

Publisert: 21. januar 2025

Ny serie om grovfôr fra AgroNytt og TINE

Søndag 2. februar lanseres første episode i Grovfôrpodden.
Les mer

Publisert: 19. desember 2024

Duun med enorm suksess i V-fresens rike

Rune Roland og Norwegian Agro Røn selger Duun VF253 som varmt hvetebrød.
Les mer
Hent flere

Om AgroNytt

AgroNytt er et kundemagasin fra Norwegian Agro Machinery, utgitt på både nett og papir. Ansvarlig redaktør for AgroNytt.no er Espen Syljuåsen.

[email protected]
www.norwegianagro.no

Administrer informasjonskapsler
Vårt nettsted bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen, og for å kunne gi deg forbedret og relevant innhold i vår kommunikasjon med deg. Dine preferanser er viktige for oss. Vi bruker bare de data som du gir ditt samtykke til, med unntak av nødvendige informasjonskapsler som må være tilstede for at vitale funksjoner på nettsiden skal kunne fungere.
Nødvendige informasjonskapsler Alltid aktiv
Disse informasjonskapslene er nødvendige for at nettstedets grunnleggende funksjoner skal fungere og kan ikke deaktiveres. Informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel å sende et kontaktskjema. Informasjonskapslenes funksjoner benyttes også til ivaretakelse av nettstedets design, sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk og analyse
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan våre gjester bruker nettsiden, slik at vi kan måle og forbedre opplevelsen på nettstedet vårt for deg som bruker. Dette kan være hvilke sider man besøker, hvor lang tid man er inne, hvordan man navigerer på nettstedet, ol. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Informasjonskapsler for markedsføring(fra tredjepart) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse og levere annonser med høyere relevant innhold, både innenfor og utenfor dette nettstedet, basert på dine interesser, adferd og aktive handlinger. Disse informasjonskapslene lar oss også kunne lese av resultater av de markedsaktiviteter som gjøres. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Vis innstillinger
{title} {title} {title}