Agronom-elevene på Tomb VGS var nylig på besøk i Harsewinkel.
Årlig er det en tradisjon for avgangselevene på Tomb å legge ut på en reise rundt i Europa. Dette året er intet unntak, og nylig kom gjengen på 40 elever og lærere hjem fra en 10 dagers studietur, der de besøkte maskinprodusenter, forskningsstasjoner, skoler og gårdsbruk. Et av besøkene var hos CLAAS i Harsewinkel, og her er et reisebrev, ført i pennen av Martin Gran:
Vi ble veldig godt tatt imot med norske flagg, og en veldig hyggelig velkomst av Hubert Erdmann, som er ansvarlig for alt av treskere og finsnittene som eksporteres til Skandinavia og Baltikum. Vi startet besøket i Technoparc på fabrikken. Her står det flere imponerende maskiner i mange størrelser, tresker, finsnitter, slåmaskiner og traktorer. Deriblant den digre trekkmaskinen XERION 12.650. Det var tøft og se så nye, moderne maskiner i forkant av omvisningen inne på fabrikken. I 2. etasje i Technopark var det flott dekket på bord også her med norske flagg. Vi ble servert en deilig lunsj med stor buffé med masse god mat. Etter en god lunsj og flott utsikt utover CLAAS maskinene, ble vi invitert inn i en kinosal hvor Hubert ønsket oss velkommen, gikk igjennom dagens program, og fortalte noe om CLAAS sin historie.
Fabrikken i Harsewinkel
Dagens fabrikk består av et areal på 500 dekar, hvor 250 av de er produksjonslokaler under tak. Mye av transporten av deler går i taket, gjerne i etasjen over, og dette sparer de mye plass og tid på. Systemet er et datastyrt skinnesystem, som går helt av seg selv. Produksjonslinja til treskerne ble fornyet i 2022, fordi den gamle bygningen var for lav for til at de ikke gikk an å jobbe effektivt, med god HMS. De gamle hallene ble revet i løpet av 14 dager, og oppbygging startet fortløpende. Allerede etter fem måneder var en helt ny, og produksjonslinje i gang. Den nye produksjonslinjen består av mye roboter, så dagens arbeidskraft er omtrent 50/50 manuell og automatisk. Robotene må ha bemanning rundt seg for å mate roboten med råmateriale, derfor kan de ikke produsere 24/7. I treskeravdelinga var det tre skift, altså 22 timer. De får da god utnyttelse av teknologien og lokalene. Totalt i treskerproduksjonen er det 3 000 ansatte.
Beskrivelse av produksjon på tresker
Trailere kommer inn i lokalene med råmaterialer. Disse bestilles 15 timer før de skal brukes, fordi de har ikke noe større lager enn de behøver på CLAAS.
Neste operasjon er kapping. Da skjæres delene til, de har roboter som skjærer, de trenger bare å programmere inn hvordan det skal bli. Ferdig skjærte deler går videre til forming, og bøying. Dette er det også roboter som gjør, 5 selvstendige slike roboter har de. De trenger bemanning for å kvalitetssikre arbeidet.
Neste operasjon er sveising, dette er mye maskinelt arbeid. Vi syntes det var overaskende mange som sveiset manuelt. Etter sveising er det vasking og priming. Dette skjedde ved dypping i varmt vann, og primer etterpå. Videre ble det satt på «loftet» til tørk, før det var klart til og males. Dette var det kun robotarmer som gjorde. De ble hengt på i andre etasje etter maling for herding. Da det var tørt fraktes de via skinnebanen bort og ned der hvor de skal brukes. De kunne programmere at en del skulle være på et punkt for eksempel onsdag klokka 09.00, dette er imponerende teknologi.
Ferdig lakkert ramme kommer ned i produksjonslinjen for treskere. Der monteres det på del etter del. Det er 16 stasjoner, med 6-8 personer på hver stasjon. De har omtrent 30 minutter på å gjøre det arbeidet de skal, inkludert kvalitetssjekk før «toget» med treskere rykker et hakk frem. Det var imponerende og se hvordan en etter en del ble montert, de startet med renseverket, så kom slageren, deretter motor, AdBlue- og dieseltank, hytte, deksler, tømmetut, osv. I enden av produksjonslinjen var det også en kvalitetssjekk med maskinen i drift. Denne kvalitetssjekken er så omfattende at dette foregår sju dager i uken for å klare og holde unna produksjon. 3 og 3 maskiner er inne til sjekk av gangen. Ved godkjenning så blir maskinen kjørt ut på en åpenplass. Effektiviteten var enorm i denne fabrikken, daglig så produserte de inntil 30 treskere. Hvor det største arbeidspresset var fra november til mai.
Besøket på CLAAS var både lærerikt og imponerende og se. Tusen takk til Norwegian Argo som organiserte besøket for oss.