På Tomb VGS får agronomelevene opplæring i både sporfølger og autostyringssystemer.
– I dag driver vi med undervisning på autostyring. Det er første våren vi har utstyr for det her på gården, og vi tenker det er noe elevene bør få opplæring i, introduserer praksislærer Einar Høystad.
Sammen med gårdsbestyrer Olav Røyneberg har han tatt med seg en liten gruppe elever ut til noen beiter hvor tre traktorer står klare til dyst.
– Nå har dem først fått prøve å kjøre på øyemål. Vi har satt opp et jorde og en arbeidsbredde på redskapet, så skal dem først prøve å kjøre på øyemål. Det er mange som mener dem er «harde» til å ha godt øyemål, men de fleste får seg en overraskelse når de etterpå skal se hvor godt de traff mot GPS’n.
(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)
Følger med i utviklinga
Hva er tilbakemeldingene fra elevene?
– Jeg tror dem synes det er veldig artig. Det er gøy å prøve, og de færreste har prøvd det før. Det er klart det er spennende å prøve ny teknologi. Og det er enkelt å bruke, så dem tar det veldig lett.
Hvorfor er det viktig for Tomb å vise fram dette?
– Vi ønsker å være med i utviklinga. Her på Tomb har elevene veldig mye praksis, så er det jo Einar som er praksislærer, mens jeg har mer ansvaret ute ellers, forteller Olav Røyneberg.
– Det er veldig viktig å få vist at det ikke bare er jåleri, som jeg sier til elevene. Det er ikke bare noe du kjøper fordi du har moro av det, du har veldig god nytte av det i den praktiske drifta, både økonomisk og rasjonelt. Mye mindre kjøring på jordene, mindre vendeteig, du kan ta større svinger.. Så jeg synes det er kjempespennende, fortsetter gårdsbestyreren.
Ulike bakgrunner
De tre traktorene som brukes i undervisning har alle ettermontert GPS-utstyr, noe Røyneberg synes er en god løsning.
– Det er veldig flott at en kan få sånne «kit» som en kan sette i eldre traktorer og. Vi har en Ferugson fra 2006, den er 15 år gammel. Der er det bare rett på – kjempebra!
– Og der har vi en CLAAS ARION 460, som er ny nå til sesongen for oss. Så har vi en John Deere 5820. Der sitter det en eldre, enkel sporfølger. Mens de to andre er det nye autostyringskit med rattmotor, forteller Høystad.
Når elevene kommer hit, åssen type erfaring har de da?
– Det er alt mulig. Noen kommer her og har veldig god erfaring med autostyring og GPS, og vant med å legge inn skifter og har full kontroll. Så er det noen som nesten ikke har rygga med henger før. Derfor må vi ha ganske stort sprik i undervisninga, så derfor fungerer det veldig bra med en dag som i dag. At noen hopper rett inn i en traktor som den CLAAS-en med autostyring, mens andre bruker mer tid i traktoren med den enkle sporfølgeren. For veldig mange av elevene er det å kjøre med sporfølging, det er jo en kjempeopplevelse, og det kan være en veldig god løsning for de og den drifta de har hjemme, sier Røyneberg.
– I og med at vi er landsdekkende så er det alle mulige forhold folk kommer fra. Du har dem som er oppvokst på flatbygdene med mange tusen mål, også har dem som er langt nord eller fra fjellbygdene. Her er det stort og smått fra hele landet, fastslår duoen.
Godt samarbeid med CF Maskin
Olav kjører selv mange timer med traktorene på gården, og har allerede rukket å kjøre med sporfølger en del år. Autostyring er imidlertid nytt for gårdsbestyreren.
– Jeg er så gammel jeg vet du, så jeg innbiller meg at jeg skal holde i rattet hele tida. Men nå har jeg kjørt sporfølger i mange år, og synes det fungerer. Men jeg må si det, når jeg prøvde autostyring for første gang, så.. Jeg synes det var forferdelig fint, så jeg vil ikke gi slipp på det. Jeg vil ha autostyring på alt av utstyr!
– Nei da, jeg vil ha det på et par, tre traktorer sånn som det er nå. Jeg ser enormt verdi av å ha autostyring i en vanlig, tradisjonell drift som vi driver her på Tomb.
– Også kan jeg få si at CLAAS-en, der har vi en leieavtale med CF Maskin som går over flere år. Det er kjempefint for oss å ha en sånn aktør i ryggen, for vi på Tomb er en privatskole og vi har ikke helt anledning til å henge med på det ytterste av teknologi hele tida. Da er det veldig fint for oss å ha en aktør som CF Maskin i ryggen, som kan serve oss, og der har vi folk som kommer og gir undervisning til elevene. Også får vi oppdatert utsyr til elevene, så det er vi veldig glade for.
Erfaring hjemmefra
En av dem fem elevene som deltok i undervisningen da vi var på besøk var Else-Marie Røed fra Skjeberg i Østfold. Hun har med seg erfaring innen fagfeltet, for på hjemgården har de nettopp en autostyrt traktor.
– Ja, vi kjøpte ny traktor til jul, så der har vi autostyring med RTK. Så da har jeg fått prøvd meg litt på grubbing hjemme. Det er veldig moro, det er jo en helt annen verden enn det vi har drevet med før. Så får man veldig god nøyaktighet på kjøringa. Du ser tydelig hvor det er kjørt før, og hvor du bør kjøre inn for å få mest effektivitet. Også er det forhåpentligvis økonomisk. Det koster jo, men jeg tror det er verdt penga.
Og her i dag får du testa litt forskjellige løsninger. Hva tenker du, er det lærerikt?
– Ja, det er moro å prøve litt forskjellige ting. Det er en litt annen GPS enn den vi har hjemme, og jeg synes den var veldig enkel å bruke. Likte godt den navigasjonen, åssen du lett kan kjøre diagonalt hvis du ønsker det. Hvis du skal grubbe andre gangen, så kan du kjøre diagonalt. Det var veldig lettvint! Så jeg er imponert over hva som finnes på markedet.
Hva synes du om at Tomb tilbyr dette i undervisninga?
– Jeg ble glad da jeg så at de la ut at de hadde skaffa seg en traktor med ordentlig GPS-system. Det synes jeg er veldig bra, at de satser og ser framover på hvilke muligheter vi har i landbruket. Så det er flott av Tomb at de ønsker å satse på det.
Hva er planene dine framover?
– Jeg har planer om å ta over en gård hjemme, men jeg må studere noen år først, tenkte jeg. Nå får jeg agronomen her, også blir det noen år borte så er det hjem å ta over gård. Det er planen.
Spennende, lykke til!
– Takk for det!
Sprit til hender og ratt
Å drive undervisning midt i Covid 19-pandemien er ikke lett, men på Tomb har de funnet gode løsninger og både elever og lærere tar forholdsregler.
– Det er jo ei spesiell tid, og det blir utfordrende med tanke på undervisninga. Nå er det fem elever her i dag. Vi prøver å holde avstand, men det er klart at det er vanskelig å undervise på en skjerm inne i en traktor, uten at du kanskje blir for tett inni mellom. Men vi spriter ned traktorer og hender før vi begynner og etter at vi er ferdige. Vi gjør det beste ut av det, prøver å få til en god undervisning likevel, forteller Einar Høystad.
Avslutningsvis tar vi med noen ord om selve skolen, hvor det er en allsidig gårdsdrift med blant annet 1 200 mål med jord, 430 tonn med melk og 35-40 årspurker. Naturbruk er den klart største linja, og totalt er det 270 elever på skolen.
– Det er jo naturbruk som er størst og det Tomb er kjent for fra før av med landbruksskolen. Vi tilbyr første-, andre- og tredjeklasse naturbruk, også er det anleggsteknikk, bygg, TIP og bilfag og studiespesialisering.
– Også er vi store på ettårig agronom. Hvert fall for meg som er veldig glad i landbruk, så er det det som «drar» for meg. Der får vi veldig mye kompetanse inn, forskjellig fagkunnskap fra forskjellig deler av landet. Sånn som i et klasseromsmiljø, spesielt i agronomklassen, der elevene er 18-19-20, opp til 25 år kanskje. Da får du veldig godt fagmiljø, med stor spredning i kunnskap og bakgrunn. Noen kjører Serigstad fôrhøster, mens andre kjører sjølgående finsniter. Så du har hele spekteret og det er veldig bra. Det er bra på Tomb, fastslår en som vanlig svært engasjert Olav Røyneberg.