Hopp til innhold
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss

Traugott Horsch: – Norge er et marked vi ønsker å investere og vie oppmerksomhet til

Traugott Horsch lot seg imponere stort over Agroteknikk, og forteller at de har en lidenskap for å bidra til å løse våre særegne utfordringer her oppe i nord.

Intervjuet i tekst

Traugott Horsch, velkommen til Norge og velkommen til Agroteknikk! Hva synes du om messa?

– Jeg er imponert! Jeg hadde ikke forventet en så stor utstilling, og når vi også ser på «de store gutta» som CLAAS og noen av de andre, de viser ikke bare de enkelt utstyrt eller små maskinene, de kommer også med sine store maskiner. Det hadde jeg ikke forventet. Og måten utstyret er presentert, dette er Agritechinca-standard. Jeg er imponert, det må jeg si.

Bra! Og hva er det vi viser fram her for Horsch, kan du presentere maskinene?

– Ja, vi kan starte med Pronto. For det europeiske markedet er den trolig vår viktigste maskin. Angående Pronto kan vi si at selv om det nordiske markedet ikke tradisjonelt er vårt største, bidrar de maskinene som selges med jevnt over høyt utstyrsnivå. Det er ingen markeder i verden, kanskje utenom Chile, som ønsker å bruke så høye gjødselmengder. Det er en utfordring for sentraliserte utmatingsystemer, å oppnå perfekt fordeling med ulike gjødselkvaliteter. Og dette er noe Horsch faktisk har lært av behovene fra det nordiske markedet. Definitivt!

På Agroteknikk ble en Pronto 6 DC vist fram, sammen med en modell for seksjonsstyring.

Kultivator-comeback

Og vi har også med en kultivator?

– Ja, det er en maskin som har gjort comeback (Terrano FG produseres kun for enkelte land). På kultivatorer er vi ikke, la oss si, så tradisjonelt orientert om det nordiske markedet. I form av at en ved kultivering om våren ikke ønsker å pakke igjen i etterkant. Så Terrano FG er den maskinen vi anser som best. Det er en relativt kraftig kultivator, universal for både dyp og grunn bearbeiding.

Den er brukervennlig og anvendelig for både 3 centimeter og 20 centimeter?

– Ja, 20 centimeter, om du har hestekrefter nok.

Imponert over profesjonaliteten

– Og så, selvfølgelig, vi startet jo med sprøyter i Horsch. Og jeg forstod at det nettopp ankom en maskin til Norge, for levering til neste sesong. Det er noe jeg også er overrasket over. For tyskere relaterer det norske landbruket til de mer små gårdene. Så her vi må lære at det er entreprenører og gårdsbruk som er ekstremt profesjonelle, og som etterspør teknologi. Og med Leeb LT, det er en av de mest avanserte maskinene våre. Den finner veien til Norge, så jeg er veldig positiv.

– Så langt har Norge, for en tysker, vært veldig langt unna. Isbreer, skog og vi har ikke nødvendigvis hatt et inntrykk om at det er noe særlig jordbruk. Men gjennom deres naturlige utfordringer, at dere har så kort tidsrom dere har på våren, for å få sådd. Så må dere ha en større kapasitet, sammenlignet med Sentral-Europa.

– Sammen med et «push» fra dere i Norwegian Agro Machinery, fant vi vår vei til Norge, og har nå en nasjonal struktur. Her har vi i en absolutt vinn-vinn-situasjon.

LES OGSÅ: Horsch på frammarsj i Norge

SE VIDEOINTERVJU: Horsch Leeb 4 LT hos Jan Erik Brotnow

Lytter til det norske markedet

Så framtiden for Horsch i Norge ser lys ut?

– Den ser lys ut, og det er et marked vi ønsker å investere og vie oppmerksomhet til. Selv om det er lite. En av grunnene til at Horsch var så suksessfulle i måten de vokste særlig de siste 15 årene, var fordi vi var villige og hadde mulighet til å fokusere og lytte til de ulike markedene. Om vi snakker om jordbruk, selv i ett land har du så mange ulike regioner, og du må tilpasse deg behovene til denne regionen. Og Norge er sett på denne måten, like høyt prioritert som alle andre. Det er ikke bare store Ukraina, Russland, Øst-Tyskland eller hva som helst annet.

– Og vi har lært, vi har lært mye! At det er veldig mye profesjonelt jordbruk utført i Norge.

SE VIDEO: Storstilt jordarbeidingsdemo med Horsch

Og ditt firma, de har et slogan: «Passion for farming». Hva ligger bak?

– Horsch er fortsatt et familieeid og familiedrevet firma, og det er fortsatt en del familiemedlemmer i firmaet. Og vi kommer ikke fra maskinbransjen eller fabrikksiden, vi kommer fra jordbrukssiden. Vi er gårdbrukere, og en stor del av beslutningene i firmaet, i avdelingen for forskning og utvikling, tas fra en gårdbrukers perspektiv. Selvsagt har vi produktsjefer og en hel struktur rundt det, men de store beslutningene tas basert på vår egen erfaring fra ute på jordene, og også la oss si den utvidede familien. Og det er nok kanskje en av grunnene til at vi er i Norge, våre beslutninger om å være tilstede i et marked er ikke bare antall. «OK, hvor mange kan jeg selge, hvilken inntjening kan jeg ha?» Det er ambisjonen, eller lidenskapen, om å være med å bidra. Og Norge, Finland og deler av Sverige, de har særegne utfordringer. Og vi vil ta del i dem. Det er drivkraften for vårt firma.

RELATERTE ARTIKLER OM HORSCH

Slik fungerer Horsch SingularSystem
Horsch Pronto 6 DC på Jarlsberg Hovedgård
Horsch Pronto – høy såpresisjon i høy hastighet
Produktpresentasjon: Horsch Terrano FG
Horsch på frammarsj i Norge

Les mer om Horsch på deres hjemmeside.
Lyst til å høre mer om Horsch og deres produkter?

Lyst til å høre mer om Horsch og deres produkter?

Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Publisert: 27. mars 2025

Reisebrev fra Blæstad-studenter på besøk hos CLAAS

På rundreise i Tyskland før bachelor-studiet avsluttes.
Les mer

Publisert: 17. mars 2025

Har vi nok fôr, og hva har vi egentlig produsert?

Det er to sentrale spørsmål i Grovfôrpoddens sjuende episode.
Les mer

Publisert: 11. mars 2025

Tid for høsting

I sjette episode av Grovfôrpodden er vi opptatt av å bevare kvaliteten fra jordet og helt fram til fôrbrettet.
Les mer

Publisert: 6. mars 2025

Sekundering av slåttestart

I femte episode av Grovfôrpodden diskuterer vi ulike metoder for å finne optimalt høstetidspunkt.
Les mer

Publisert: 23. februar 2025

Husdyrgjødsla ligger i bunn som den viktigste ressursen

I episode fire av Grovfôrpodden er temaet gjødsling.
Les mer

Publisert: 16. februar 2025

Alternative grovfôrvekster i graslandet Norge

I tredje episode av Grovfôrpodden fordyper vi oss i mais, åkerbønner og korn.
Les mer

Publisert: 9. februar 2025

Antall slåtter er ikke valgfag om du ønsker god kvalitet

I andre episode av Grovfôrpodden legger vi en plan for grovfôrproduksjonen. 
Les mer

Publisert: 2. februar 2025

Hvilket grovfôr bestiller ditt fjøs?

I første episode av Grovfôrpodden fokuserer vi på «Fjøset bestiller».
Les mer

Publisert: 21. januar 2025

Ny serie om grovfôr fra AgroNytt og TINE

Søndag 2. februar lanseres første episode i Grovfôrpodden.
Les mer

Publisert: 19. desember 2024

Duun med enorm suksess i V-fresens rike

Rune Roland og Norwegian Agro Røn selger Duun VF253 som varmt hvetebrød.
Les mer
Hent flere

Om AgroNytt

AgroNytt er et kundemagasin fra Norwegian Agro Machinery, utgitt på både nett og papir. Ansvarlig redaktør for AgroNytt.no er Espen Syljuåsen.

[email protected]
www.norwegianagro.no

Administrer informasjonskapsler
Vårt nettsted bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen, og for å kunne gi deg forbedret og relevant innhold i vår kommunikasjon med deg. Dine preferanser er viktige for oss. Vi bruker bare de data som du gir ditt samtykke til, med unntak av nødvendige informasjonskapsler som må være tilstede for at vitale funksjoner på nettsiden skal kunne fungere.
Nødvendige informasjonskapsler Alltid aktiv
Disse informasjonskapslene er nødvendige for at nettstedets grunnleggende funksjoner skal fungere og kan ikke deaktiveres. Informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel å sende et kontaktskjema. Informasjonskapslenes funksjoner benyttes også til ivaretakelse av nettstedets design, sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk og analyse
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan våre gjester bruker nettsiden, slik at vi kan måle og forbedre opplevelsen på nettstedet vårt for deg som bruker. Dette kan være hvilke sider man besøker, hvor lang tid man er inne, hvordan man navigerer på nettstedet, ol. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Informasjonskapsler for markedsføring(fra tredjepart) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse og levere annonser med høyere relevant innhold, både innenfor og utenfor dette nettstedet, basert på dine interesser, adferd og aktive handlinger. Disse informasjonskapslene lar oss også kunne lese av resultater av de markedsaktiviteter som gjøres. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Vis innstillinger
{title} {title} {title}