Hopp til innhold
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss
  • Aktuelt
  • Kampanjer
  • Produktomtaler
  • Kundereferanser
    • CLAAS grashøsteutstyr
    • CLAAS traktor
    • CLAAS tresker
    • Horsch
    • Multiva
    • Lemken
    • Øvrige redskapsmerker
  • Kontakt oss

Velkommen inn i en av verdens mest moderne traktorfabrikker

Hør om de store investeringene og fornyelsen av CLAAS-fabrikken i Le Mans.

– Fabrikken bak her ble bygd i 1938, men den gang var det ikke en CLAAS fabrikk. Det var Renault, et ekte fransk merke. Vi startet å bygge traktorer her på 1940-tallet, og vi har aldri sluttet å lage traktorer etter det, forteller Agnes Pokorny, ansvarlig for markedsføring og kommunikasjon på CLAAS sin traktorfabrikk i Le Mans.

(Artikkelen fortsetter under videoreportasjen)

Vi treffer Agnes på utsiden av den nyrenoverte fabrikken, som bærer på mye historie, og ikke minst lange og stolte tradisjoner.

– Det har vært en stor utvikling, for vi startet i hovedsak med små traktorer for det franske markedet. Men i 2003 var det et stort skifte, da CLAAS tok over dette firmaet, og kjøpte Renault. Da startet det en helt ny historie for traktorene.

Og du ble på laget rett etterpå, i 2005?

– Ja, jeg var ikke der da endringene skjedde, men to år etter. Da var det mye nytt, og det var fortsatt noen oransje traktorer inne i fabrikken, men veldig få av dem. De fleste var allerede grønne, og vi startet forandringer, skiftet fargene i fabrikken og hele kulturen i firmaet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Agnès Pokorny startet å jobbe for CLAAS i 2005, og som oppvokst på gård i Frankrike hadde hun allerede god kjennskap til firmaet. Faren kjøpte nemlig en MATADOR tilbake i 1978.

Kan du fortelle litt om utviklingen siden 2005?

– Jeg vil si det har vært flere steg i utviklingen. Om vi snakker om fabrikken, har vi forandret mye rundt logistikken og organiseringsmodellen for fabrikken. Det er kalt «Industrial Lean-prosess». Vi ville være mer effektive, vi ville ha det mer rent. For å kunne håndtere de nye utfordringene med produktene. Det var første steg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ferdig lakkerte traktorkropper er her på vei tilbake til monteringslinja.

Og i 2010 åpnet dere en ny lakkeringsavdeling?

– Ja, det var ulike steg i moderniseringa. I 2008 startet vi med hyttemonteringslinja. For å gi kapasitet til å håndtere det store antallet av hytter vi skulle produsere. I 2010 investerte vi en ny lakkeringsavdeling. Det var en investering på 10 millioner euro. Den vi hadde tidligere var for gammel, og hadde ikke kapasitet til å ta i mot de store traktorene, som AXION 900. Vi ønsket å modernisere og forbedre kvaliteten for lakkeringa. Så vi bestemte oss for den store investeringen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Autonome kjøretøy frakter traktorkroppene rundt i fabrikken, helt til hjulene monteres og traktoren selv kan kjøre ut av porten.

Og også de siste årene har det blitt investert over 40 millioner euro?

– Ja, jeg vil si det var den viktigste transformasjonen av fabrikken. Avgjørelsen ble drevet fram av arbeiderne selv. Vi ville gi de støtte, for å møte kompleksiteten i produksjonen. Også for å ta nye steg framover med hensyn til våre ambisjoner for kvalitet, og for å betjene kundene. Hele fabrikken ble fornyet, og malt på nytt. En ny, og mye mer moderne monteringslinje er på plass. Og mye digitalisering i produksjonskonseptet. Du har ergonomisk opphengte verktøy og autonome kjøretøy til å kjøre traktorkroppene. Vi kan jobbe med mobile reservedelstraller, så jeg vil nå si vi er i «Industry 4.0».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Førerhytte og traktorkropp skal føres sammen, og et team på fire står klar til å utføre oppgaven på kort tid.

Så det er en av de mest moderne traktorfabrikkene i verden?

– Ja, jeg tenker det. Jeg inviterer dere til å komme besøk. Dere vil bli overbevist. Det er ikke bare tomme ord, det er realitet.

Hvor mange arbeider her?

– På innsiden av dette arealet er vi 700 ansatte. Vi har 400 arbeidere i produksjonen og logistikk, som driver det daglige arbeidet inne i fabrikken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Siden 2018 har CLAAS investert mer enn 40 millioner euro for å oppgradere fasilitene i Le Mans til en «Industry 4.0-fabrikk», hvor roboter møter Internet of Things (IoT) og virtuell virkelighet.

Vi har deltatt på en omvisning, og fikk høre mange interessante fakta. Dere produserer mange traktorer hver eneste dag?

– Ja, vi bygger i snitt 50 traktorer per dag. Vi kan øke opp til 60, og ved å endre litt kan vi komme opp i 75. Men vi er klare for 60 traktorer per dag.

Men det er ganske utfordrende tider nå om dagen?

– Ja, det er sant. Vi står i noen krevende og uforventede situasjoner, knyttet til levering av materiell. På grunn av krigen mellom Russland og Ukraina, og også korona-situasjonen i Kina. Det påvirker den globale deleforsyningen. Men vi må leve med det, vi må tilpasse oss og være fleksible. Vi finner løsninger på daglig basis. Vi vil fortsette å heve nivået på produksjonen, og jeg håper vi kan klare å hoppe videre opp i produksjonsnivå. Fordi etterspørselen er der for øyeblikket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den nyrenoverte fabrikken har en imponerende logistikk, hvor alt av deler og komponenter kommer «timet og tilrettelagt» inn til monteringslinja.

Vi snakket litt om Renault, og det er en ganske interessant historie. De var først i verden med firepunkts hyttefjøring?

– Ja, det stemmer. Det var noe som virkelig ble verdsatt i Frankrike, og vi tok vare på det, fordi det var noe som var interessant for kundene. Og, vi har vel ikke snakket om TERRA TRAC, men det var også i 1918 en beltetraktor. Det var ikke det TERRA TRAC navnet den gang, men nå har vi fått det, så historien videreføres.  

For nå bygger vi AXION 900-serien, med TERRA TRAC?

– Ja, den bygges her, i partnerskap med våre kolleger i Paderborn. De lager beltene, så produserer vi traktoren her, og putter beltene på traktoren her i Le Mans.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

AXION 960 TERRA TRAC er den største traktoren som produseres i Le Mans. Fra dette året kan traktoren leveres med to nye beltebredder, 457 og 890 mm. Fra tidligere er 635 og 735 mm tilgjengelig.

Og ved siden av traktorfabrikken her i Le Mans, så har dere også samarbeid med en annen traktorprodusent, som produserer mindre modeller?

– Ja, vi har så stor diversitet at vi har bestemt for mange år siden, og samarbeide med et annet firma i Italia, Agritalia. De produserer små traktorer, i hovedsak NEXOS og ELIOS-seriene, som har blitt fornyet nå nylig. Og dere vil ha mulighet til å oppleve de i felt veldig snart.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Prisbelønte traktorer fra Le Mans
En milepæl for CLAAS var da de i 2014 vant Tractor of the Year med AXION 850. I 2006 hadde de vunnet prisene «Best design» for ARES 697 og «Best of Specialized» med NECTIS 267F, men dette var første gang de stakk av med prisen i hovedkategorien i Tractor of the Year-kåringen. I 2021 tronet de på nytt øverst på pallen, da AXION 960 CEMOS vant den nyopprettede prisen «Sustainable Tractor of the Year». Verdt å nevne er også at CLAAS ARION 440 gikk seirende ut av en stor nordisk traktortest i 2021, hvor sju ulike lastertraktorer ble testet av en rekke landbruksjournalister, deriblant Bedre Gardsdrift.

Så i denne fabrikken snakker vi om ARION og AXION?

– Det er sant, det er hovedproduksjonen vår. Vi fokuserer på ARION 400, ARION 500, ARION 600, AXION 800 og AXION 900. Og hvis du kommer på besøk, vil du se kun disse.

Hvordan er det å arbeide i CLAAS, og være her i så mange år?

– Jeg har vært her siden 2005, og det er en fantastisk erfaring. Fordi det er som en stor familie. Det er alltid mange prosjekter og store investeringer, så det er trivelig å jobbe her. Fordi vi må innovere hele tiden, finne nye måter å jobbe på. Nye måter å gjøre ting på. Så det er veldig motiverende.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jonas fra den tyske salgsorganisasjonen CVG, ga oss et innblikk i hvordan CLAAS arbeider med digitalisering i det tyske markedet.

– Jeg tenker digitalisering vil fortsette, fordi det er en god ressurs for forbedringer. Det hjelper deg å bli mer effektiv. Det hjelper for å gi støtte til arbeiderne. Det er ingen konkurranse mellom digitalisering og mennesker. Det er heller et verktøy for å støtte mennesker. Og det er filosofien i hva vi gjør her i fabrikken, vi bruker det for å støtte opp så vi blir mer effektive. Og det hjelper til å åpne nye dører til å bli mer fleksibel og tilpasningsdyktig. Jeg tror det bare vil fortsette.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Siden de første Renault-traktorene så dagens lys i etterkant av 1. verdenskrig i 1918, har det skjedd en rivende utvikling fram til dagens CLAAS AXION 960 TERRA TRAC.

Så hvordan tror du denne fabrikken vil være om ti år?

– Kan den bli mer moderne enn nå? Jeg vet ikke..

– Det som er sikkert er at vi kommer til å produsere flere traktorer. Det er viktig, vi vil produsere større volumer. Jeg tenker vi virkelig er en fabrikk, klare for det. Så vi vil være der, alltid med nye ideer. Jeg er overbevist om at vi om ti år fortsatt vil være den mest moderne fabrikken i Europa, avslutter Agnès.

(Se stort bildegalleri nederst)

Utviklingen i modellutvalg fra CLAAS

Se brosjyrer og les mer om CLAAS traktor her.
Få tilbud

Visste du at..?
– 75 prosent av den årlige produksjonen i Le Mans, eksporteres til mer enn 80 land over hele verden.
– Det i Le Mans-fabrikken produseres cirka 10 000 traktorer årlig. Årets ambisjon var å øke til 13 000, men komponentmangel fører trolig til at produksjonen lander rundt 9 000.
– Traktorene som produseres i Le Mans spenner fra minstemann ARION 410 på 90 hestekrefter, gjennom fem ulike serier og 26 ulike modeller, opp til AXION 960 på 445 hestekrefter. Sistnevnte kan sammen med lillebror AXION 930 leveres med TERRA TRAC belteunderstell.
– CLAAS tilbyr traktorer fra 75 til 530 hestekrefter.
– CLAAS selv produserer bakakslinger og transmisjoner gjennom firmaet Gima, som de eier 50/50 sammen med Agco. Eksempelvis QUADRISHIFT og HEXASHIFT leveres fra Gima-fabrikken i Beauvais, mens de trinnløse CMATIC-transmisjonene enten kommer fra CLAAS Industrietechnik i Paderborn i Tyskland (ARION) eller kjøpes av tyske ZF (AXION).
– XERION er sammen med de minste traktorseriene, ELIOS og NEXOS, ikke produsert i Le Mans. XERION lages i samme fabrikk som CLAAS treskere og finsnittere i Harsewinkel, mens italienske Agritalia produserer ELIOS og NEXOS i Rovigo.

Få tilbud

Fyll ut skjemaet for å bli kontaktet av din nærmeste forhandler.

Publisert: 10. juni 2025

Sju nye CLAAS treskere klare for å innta Romerike

Ingar Høgmoen og Tommy Henriksen smiler fra øre til øre.
Les mer

Publisert: 10. juni 2025

Bli kjent med Karbon Agro-aktuelle Clive Bailye

Foredragsholderen som avslutter Karbon Agro-festivalen 19. juni.
Les mer

Publisert: 27. mars 2025

Reisebrev fra Blæstad-studenter på besøk hos CLAAS

På rundreise i Tyskland før bachelor-studiet avsluttes.
Les mer

Publisert: 17. mars 2025

Har vi nok fôr, og hva har vi egentlig produsert?

Det er to sentrale spørsmål i Grovfôrpoddens sjuende episode.
Les mer

Publisert: 11. mars 2025

Tid for høsting

I sjette episode av Grovfôrpodden er vi opptatt av å bevare kvaliteten fra jordet og helt fram til fôrbrettet.
Les mer

Publisert: 6. mars 2025

Sekundering av slåttestart

I femte episode av Grovfôrpodden diskuterer vi ulike metoder for å finne optimalt høstetidspunkt.
Les mer

Publisert: 23. februar 2025

Husdyrgjødsla ligger i bunn som den viktigste ressursen

I episode fire av Grovfôrpodden er temaet gjødsling.
Les mer

Publisert: 16. februar 2025

Alternative grovfôrvekster i graslandet Norge

I tredje episode av Grovfôrpodden fordyper vi oss i mais, åkerbønner og korn.
Les mer

Publisert: 9. februar 2025

Antall slåtter er ikke valgfag om du ønsker god kvalitet

I andre episode av Grovfôrpodden legger vi en plan for grovfôrproduksjonen. 
Les mer

Publisert: 2. februar 2025

Hvilket grovfôr bestiller ditt fjøs?

I første episode av Grovfôrpodden fokuserer vi på «Fjøset bestiller».
Les mer
Hent flere

Om AgroNytt

AgroNytt er et kundemagasin fra Norwegian Agro Machinery, utgitt på både nett og papir. Ansvarlig redaktør for AgroNytt.no er Espen Syljuåsen.

[email protected]
www.norwegianagro.no

Administrer informasjonskapsler
Vårt nettsted bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen, og for å kunne gi deg forbedret og relevant innhold i vår kommunikasjon med deg. Dine preferanser er viktige for oss. Vi bruker bare de data som du gir ditt samtykke til, med unntak av nødvendige informasjonskapsler som må være tilstede for at vitale funksjoner på nettsiden skal kunne fungere.
Nødvendige informasjonskapsler Alltid aktiv
Disse informasjonskapslene er nødvendige for at nettstedets grunnleggende funksjoner skal fungere og kan ikke deaktiveres. Informasjonskapslene muliggjør gjennomføring av aktiviteter og handlinger på nettstedet som du ønsker å gjennomføre, som for eksempel å sende et kontaktskjema. Informasjonskapslenes funksjoner benyttes også til ivaretakelse av nettstedets design, sikkerhet og drift i samsvar med gjeldende regler.
Preferanser
Lagring av data eller tilgang er nødvendig for å lagre preferanser som ikke er etterspurt av abonnenten eller brukeren.
Statistikk og analyse
Disse informasjonskapslene samler inn informasjon om hvordan våre gjester bruker nettsiden, slik at vi kan måle og forbedre opplevelsen på nettstedet vårt for deg som bruker. Dette kan være hvilke sider man besøker, hvor lang tid man er inne, hvordan man navigerer på nettstedet, ol. Lagring av data eller tilgang brukes utelukkende til anonyme statistiske formål. Uten en stevning, frivillig samtykke fra din internettleverandør eller en tredjepart, kan informasjon som er lagret eller hentet for dette formålet alene vanligvis ikke brukes til å identifisere deg.
Markedsføring
Informasjonskapsler for markedsføring(fra tredjepart) samler informasjon som bidrar til at vi kan tilpasse og levere annonser med høyere relevant innhold, både innenfor og utenfor dette nettstedet, basert på dine interesser, adferd og aktive handlinger. Disse informasjonskapslene lar oss også kunne lese av resultater av de markedsaktiviteter som gjøres. I noen tilfeller kan disse informasjonskapslene innebære behandling av dine personopplysninger.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Vis innstillinger
{title} {title} {title}