Presis Vegdrift har flyttet en av sine CLAAS XERION 5000 for å bidra i snøkaoset.
Sørlandet, 3. januar 2024
– Det er nå en skulle hatt en snøscooter, så jeg kunne kommet meg fram, sier Oddbjørn Molland.
AgroNytt ringer han sent tirsdag kveld, i det han skulle vært i gang med nattskiftet på en av Presis Vegdrifts fem CLAAS XERION 5000. Til vanlig har Oddbjørn og kraftbunten på 530 hestekrefter tilhold på Riksvei 7 over Hardangervidda, men i værkaoset som rår på Sørlandet, har duoen blitt sendt til E18.
– Jeg prata nettopp med han som kjører dagskiftet, og både han og jeg sitter fast i stillestående kø, sier en fortvilt hjelper i snøkaoset.
Hvor lenge tror du dere vil holde på?
– Lenge!
– Jeg trodde vi skulle drevet med opprydning i går natt, men nå er det ti ganger verre enn da. Alt av maskiner som kan være i drift, er i drift her nede, slår Oddbjørn fast.
Nyttår i XERION-hytta
Første skiftet var på søndag, med andre ord feira han nyttår i XERION.
– Vi kjører alt av avkjøringer og rundkjøringer i tilknytning til E18 mellom Arendal og Grimstad, og i går måtte vi også drive en del på selve E18, for å bredde ut veien. Det var såpass føyking at det ene feltet føyka igjen, forteller XERION sjåføren.
Til forskjell fra høyfjellet har de nå måtte ta i bruk en mindre type snøfres, med sving- og tiltbar tut for å ha kontroll over snøstrålen.
– Det er en «lekefres» i forhold til Kahlbacher’n vi kjører med på Hardangervidda, og vi får ikke i nærheten utnyttet den kraften som bor i XERION. Brytebolter ryker jevnt, men enn så lenge har den gjort en god jobb, mener Oddbjørn, som rett før intervjuet var ute i vinterværet for å hjelpe en medtrafikant.
– Jeg tror jeg avverga en stopp i trafikken i stad, da jeg lærte en utenlandsk trailersjåfør å legge på kjetting. Men det gikk ikke mange meter før han måtte stoppe for andre kjøretøy som stod fast lenger framme.
HMS i høysete
Når vi slår på til teknisk sjef i Presis Vegdrift, Ove Sending, benytter han anledning til å skryte av mannskapet som nå står på dag og natt.
– Når karene som er vant til Hardangervidda begynner å bli skeptiske, da begynner det å bli heftig. På Vidda har vi kontroll på bilene, men på E18 kommer de på kryss og tvers, sier Sending, som legger til at man i XERION-hytta har svært god oversikt.
LES OGSÅ: I hundegang over Hemsedalsfjellet
– Det viktigste med XERION er at vi har en vanvittig god HMS. Som sjåfør har du full kontroll selv i dårlig vær, og betydelig bedre oversikt enn i en hjullaster med fres.
Nå har dere rukket å kjøre et betydelig antall timer. Hva er XERION stått til forventningene så langt?
– De har vært mye bedre enn jeg trodde. Bedre enn alle trodde, egentlig.
LES OGSÅ: Slik er hverdagen for fresesjåførene på Hardangervidda