God kundeservice er viktigere enn noen gang. Derfor jobber Lena Maskin beinhardt etter målsetningen om å være «best når det gjelder».
Trendene kjenner vi godt. Antallet bønder her til lands går ned, avstandene mellom jorder og verksteder blir lengre, og maskinene blir dyrere og ikke minst mer avansert. Så hva skal til for å drive framtidens landbruksverksted? Temaet stod øverst på agendaen da Lena Maskins verkstedledere var samlet til kurs denne uka.
Rekruttering
Ettermarkedssjef i Norwegian Agro Machinery, Jan-Roar Nordal, med 30 års fartstid i bransjen, ledet kurset. Han forteller at den største utfordringen han ser, er rekrutteringsspørsmålet. Av den grunn hadde Nordal med seg Bent Janssen fra Jessheim Videregående Skole, som Norwegian Agro samarbeider tett med for kursing av mekanikere. Janssen ga kursdeltakerne et inspirerende innblikk i mekanikerens hverdag og bakgrunn.
– Hvem er landbruksmekanikeren? Og hva forventer du som verkstedleder av landbruksmekanikeren?
Jansen utfordret og skapte engasjement. Særlig rundt samarbeidet mellom for- og ettermarked, og hvordan mekanikeren kan være med i salgsprosesser. Og svaret rundt rekruttering, det var Janssen tydelig på.
– Hvor enkelt er det å få tak i en ny mekaniker? Det er så godt som umulig, uansett hvor du er i landet. Løsningen ligger i å ta inn lærlinger, oppfordret Janssen.
Nye arbeidsoppgaver
En annen bransjeutfordring Nordal fremhever handler om bunnlinje, det å skape lønnsomhet i drifta.
– Vi ser jo at vi har mange gode mekanikere, og de gode mekanikerne tar vi ofte og putter inn på et verkstedkontor og lager verkstedledere av dem. Vi føler at de er dyktige på fag, men de mangler erfaring med å drive butikk. Så det har vært en liten kjepphest for meg i mange, mange år, for jeg har sjøl vært i samme situasjon. Å prøve få de gutta til å lære seg hvordan det er å drive et verksted.
Blant hovedtemaene under denne bolken var det Nordal omtaler som ledetid, tidsrommet fra kunden tar kontakt til han får tilbakelevert en ferdig reparert eller servisert maskin.
– Her har vi mye å lære av bilbransjen, og hvordan de håndterer sine kunder, fortalte Nordal.
Best når det gjelder
Etter to dager på kurs var det en inspirert gjeng som dro hjem til sine verksteder.
– Det har vært mange nye innspill i hvordan vi skal fremgå med kundebehandling og ovenfor de ansatte, forteller Erik Bergum, verkstedleder på Lena Maskin avd. Lena.
Sammen med kollega Rune Evensen på Lena Maskin avd. Rudshøgda, er Bergum leder for henholdsvis fire og seks mekanikere, som hver dag jobber for å oppfylle Lena Maskins slagord:
– Når det gjelder at Lena Maskin skal være «Best når det gjelder», så er det jo å prøve yte servicen til en kunde når dem trenger det. Og at vi da har et mannskap som er sterke faglige. Derfor satser vi mye på kurs og god kunnskap. Også har vi et fint delesystem hos CLAAS, som gjør at vi får deler raskt. Det er en av forsene som jeg hvertfall synes er kjempefint, forteller Evensen.
Ikke attraktive nok?
På spørsmål om hva som skal til for å øke interessen for yrket, var svarene ganske så identiske.
– Vi må bli bedre på vise oss fram. Komme ut med kompetansene til folk vi har.
Det mener verkstedleder Erik Bergum, som får støtte av ettermarkedssjef Nordal.
– Vi framstår kanskje ikke interessante nok. Hvis du spør ti stykker på gata, «hva er landbruk?». Så vil jeg tro at du får noen svar som at det er noen som kjører rundt med en plog eller graver litt i jorda, og tar opp noen poteter, liksom. Vi er mye, mye mer enn det, og vi trenger å få markedsført oss på mye bedre måte. Vi må få fram at vi driver med avansert elektronikk og framtidsretta produkter, som vi trenger dyktige folk til å serve.
Hverdagen som landbruksmekaniker
Kåringa av Årets lærling er et fast innslag i forbindelse med Agroteknikk, og om ikke lenge vil årets vinnere presenteres. Men hvordan er egentlig hverdagen som landbruksmekaniker? Vi har tatt en prat med Martin Dalsberget fra Lena Maskin As avd. Rudshøgda:
Publisert av Norwegian Agro Machinery As Fredag 24. august 2018
.