Steinar Sund hos Nærøysund Maskinsenter har gjort Ytre Namdal til et CLAAS-eldorado.
Steinar Sund kan godt huske han solgte den første CLAAS-pressa, en ROLLANT 46 RC.
– Vi hadde vært i kontakt med en danske som drev med CLAAS, og Jarl Høberg hos AS Landmaskin hadde bestemt seg for å kjøpe inn fem presser. Ei av dem havnet her og den fikk jeg raskt en kjøper på, forteller Steinar, som den gang var ansatt hos Case IH og CLAAS-forhandleren Birkeland Rørvik, et firma han var med å etablere i 1988.
Halvparten med pakker integrert
Den gang var det kun to andre CLAAS-presser i hele Ytre Namdal, og lite viste Steinar da at distriktet 20 år senere ville være et av landets mest suksessfulle for de lysegrønne pressene.
– CLAAS hadde nettopp kommet med kutting, og ROTO CUT-pressene ble raskt populære, erindrer maskinselgeren.
23 år etterpå har altså antallet CLAAS-presser i Ytre Namdal økt til mer enn 100, fordelt på cirka 50 singelpresser og cirka 50 kombipresser.
– Av de første singelpressene vi solgte er det nok noen som ikke lenger er i bruk, men ellers tror jeg mange fortsatt er i tjeneste. Det er nesten ikke til å unngå å se CLAAS-presser om en reiser rundt i distriktet her under slåttonna, forteller Steinar, som mener han solgte presse nummer 100 i fjor.
– Vi selger i snitt 5-6 presser per år. I fjor introduserte vi bredplast på ROLLANT 455 UNIWRAP, noe vi blant annet viste på grasdemoen på Val VGS, og til årets sesong gjorde vi det første salget av ei sånn presse. Totalt kan jeg tenke meg vi har solgt 20 eksemplarer av toppmodellen fra CLAAS.
«In» å kjøpe sprederive
Den etter hvert ganske så erfarne CLAAS-selgeren har god kjennskap til både produktet og markedet han opererer i, og forteller at flere kjører mer med pressene sine, før de byttes inn.
– Tidligere bytta mange ved 10 000 baller, men nå kjører man gjerne 20 000 baller før de kommer og ber om tilbud på ei ny.
Parallelt med det gode pressesalget har også populasjonen av det øvrige grasutstyret fra CLAAS økt i distriktet.
– Vi solgte den første DISCO slepeslåmaskina i 2001 og etter det har det kanskje blitt 50 stykker. Etter at LINER torotors samlerivene var bestselgeren i noen år, ser vi nå at VOLTO sprederiver er den store trenden i markedet. Eksempelvis i førsteslåtten i år var det flere som fikk regn i nedslått gras, og da ga en rask runde med sprederiva bedre fortørk og forhåpentligvis bedre fôrkvalitet, mener Steinar.
CLAAS-navnet klinger godt
På spørsmål om hvordan han har klart å farge Ytter-Namdalen lysegrønt, framhever Steinar både varemerket CLAAS og tida han har lagt ned i salgsarbeidet.
– Vi bor i et grasdistrikt og har et stort potensiale for både grasutstyr og presser. Jeg har alltid vært veldig interessert og engasjert i både maskiner og agronomi, og brukt mye tid på å lære meg produktene. I sum handler det nok litt om oss, og litt om varemerke CLAAS. Det klinger godt for bøndene her i distriktet, smiler den fornøyde CLAAS-forhandleren.
– En slik markedsposisjon ikke kommer av seg selv. Steinar har en interesse og en «drive», både når det gjelder produktkompetanse, men også en unik egenskap til å følge opp kunder i distriktet. Kombinasjonen av gode produkter og en meget seriøs og engasjert Steinar er det som har gjort dette til en suksess, avslutter Torstein Simengård, produktsjef for CLAAS presser og grasutstyr i Norge.
LES OGSÅ: CLAAS grasdemo på Val VGS
Om Nærøysund Maskinsenter
Landbruksmaskinforhandler med sterke merkevarer som CLAAS, Bogballe og Multiva. Forhandler i tillegg småmaskiner fra Stihl, Polaris og Honda. Har 8,5 årsverk fordelt på ni ansatte, og omsetter årlig for cirka 25-28 millioner kroner. Daglig leder er Steinar Sund.