Traugott Horsch lot seg imponere stort over Agroteknikk, og forteller at de har en lidenskap for å bidra til å løse våre særegne utfordringer her oppe i nord.
Intervjuet i tekst
Traugott Horsch, velkommen til Norge og velkommen til Agroteknikk! Hva synes du om messa?
– Jeg er imponert! Jeg hadde ikke forventet en så stor utstilling, og når vi også ser på «de store gutta» som CLAAS og noen av de andre, de viser ikke bare de enkelt utstyrt eller små maskinene, de kommer også med sine store maskiner. Det hadde jeg ikke forventet. Og måten utstyret er presentert, dette er Agritechinca-standard. Jeg er imponert, det må jeg si.
Bra! Og hva er det vi viser fram her for Horsch, kan du presentere maskinene?
– Ja, vi kan starte med Pronto. For det europeiske markedet er den trolig vår viktigste maskin. Angående Pronto kan vi si at selv om det nordiske markedet ikke tradisjonelt er vårt største, bidrar de maskinene som selges med jevnt over høyt utstyrsnivå. Det er ingen markeder i verden, kanskje utenom Chile, som ønsker å bruke så høye gjødselmengder. Det er en utfordring for sentraliserte utmatingsystemer, å oppnå perfekt fordeling med ulike gjødselkvaliteter. Og dette er noe Horsch faktisk har lært av behovene fra det nordiske markedet. Definitivt!

Kultivator-comeback
Og vi har også med en kultivator?
– Ja, det er en maskin som har gjort comeback (Terrano FG produseres kun for enkelte land). På kultivatorer er vi ikke, la oss si, så tradisjonelt orientert om det nordiske markedet. I form av at en ved kultivering om våren ikke ønsker å pakke igjen i etterkant. Så Terrano FG er den maskinen vi anser som best. Det er en relativt kraftig kultivator, universal for både dyp og grunn bearbeiding.
Den er brukervennlig og anvendelig for både 3 centimeter og 20 centimeter?
– Ja, 20 centimeter, om du har hestekrefter nok.
Imponert over profesjonaliteten
– Og så, selvfølgelig, vi startet jo med sprøyter i Horsch. Og jeg forstod at det nettopp ankom en maskin til Norge, for levering til neste sesong. Det er noe jeg også er overrasket over. For tyskere relaterer det norske landbruket til de mer små gårdene. Så her vi må lære at det er entreprenører og gårdsbruk som er ekstremt profesjonelle, og som etterspør teknologi. Og med Leeb LT, det er en av de mest avanserte maskinene våre. Den finner veien til Norge, så jeg er veldig positiv.
– Så langt har Norge, for en tysker, vært veldig langt unna. Isbreer, skog og vi har ikke nødvendigvis hatt et inntrykk om at det er noe særlig jordbruk. Men gjennom deres naturlige utfordringer, at dere har så kort tidsrom dere har på våren, for å få sådd. Så må dere ha en større kapasitet, sammenlignet med Sentral-Europa.
– Sammen med et «push» fra dere i Norwegian Agro Machinery, fant vi vår vei til Norge, og har nå en nasjonal struktur. Her har vi i en absolutt vinn-vinn-situasjon.
LES OGSÅ: Horsch på frammarsj i Norge
SE VIDEOINTERVJU: Horsch Leeb 4 LT hos Jan Erik Brotnow
Lytter til det norske markedet
Så framtiden for Horsch i Norge ser lys ut?
– Den ser lys ut, og det er et marked vi ønsker å investere og vie oppmerksomhet til. Selv om det er lite. En av grunnene til at Horsch var så suksessfulle i måten de vokste særlig de siste 15 årene, var fordi vi var villige og hadde mulighet til å fokusere og lytte til de ulike markedene. Om vi snakker om jordbruk, selv i ett land har du så mange ulike regioner, og du må tilpasse deg behovene til denne regionen. Og Norge er sett på denne måten, like høyt prioritert som alle andre. Det er ikke bare store Ukraina, Russland, Øst-Tyskland eller hva som helst annet.
– Og vi har lært, vi har lært mye! At det er veldig mye profesjonelt jordbruk utført i Norge.
SE VIDEO: Storstilt jordarbeidingsdemo med Horsch
Og ditt firma, de har et slogan: «Passion for farming». Hva ligger bak?
– Horsch er fortsatt et familieeid og familiedrevet firma, og det er fortsatt en del familiemedlemmer i firmaet. Og vi kommer ikke fra maskinbransjen eller fabrikksiden, vi kommer fra jordbrukssiden. Vi er gårdbrukere, og en stor del av beslutningene i firmaet, i avdelingen for forskning og utvikling, tas fra en gårdbrukers perspektiv. Selvsagt har vi produktsjefer og en hel struktur rundt det, men de store beslutningene tas basert på vår egen erfaring fra ute på jordene, og også la oss si den utvidede familien. Og det er nok kanskje en av grunnene til at vi er i Norge, våre beslutninger om å være tilstede i et marked er ikke bare antall. «OK, hvor mange kan jeg selge, hvilken inntjening kan jeg ha?» Det er ambisjonen, eller lidenskapen, om å være med å bidra. Og Norge, Finland og deler av Sverige, de har særegne utfordringer. Og vi vil ta del i dem. Det er drivkraften for vårt firma.